Kata Orang Arif:apabila engkau mendapat wang,belikan emas;jualkan emas itu belikan intan;jualkan intan,belikan manikam;jualkan manikam,belikan ILMU.
(Hikayat Munsyi Abdullah )

Thursday, April 8, 2010

FOTOLOG:KEMBARA JUANG KE NEGERI KEDAH

Awal bulan Mac lalu saya telah diminta oleh Pejabat Dato Seri Anwar Ibrahim (Pejabat Ketua Umum KEADILAN) mewakili parti bagi menghadiri acara Himpunan Pemuda PAS di Pejabat PAS Kawasan Jerai,Yan,Kedah Darul Aman.Acara tersebut dianjurkan oleh Dewan Pemuda PAS Kedah.
Selain daripada saya ada wakil juga wakil daripada Dewan Pemuda PAS Perak yang menjelaskan tentang kemelut politik Perak;manakala saya diminta memberikan taklimat berkenaan kes Liwat-II DSAI selain daripada motivasi kepada para Pemuda.

Saya turut mengambil kesempatan bertukar-tukar fikiran dan mempelajari pendekatan,taktiks dan strategi teman-teman di Kedah.Sambutan yang cukup mesra meraikan saya dan teman-teman lain dari Temerloh bersama pimpinan Pemuda,seorang ADUN dan seorang lagi Ahli Parlimen.


Keletihan perjalanan jauh dari Temerloh terubat tatkala mendapati hampir 500 orang Pemuda PAS hadir di Majlis tersebut.Malah izinkan saya mengajak untuk berkongsi kekaguman terhadap komitmen dan kesungguhan para Pemuda PAS pada malam tersebut.Program sehari suntuk tersebut kepada saya cukup berjaya.

Saya difahamkan setiap peserta yang hadir (hampir 500 orang) dikenakan bayaran RM10.00 seorang;Dewan Pemuda PAS juga menubuhkan Skuad Sukarelawan bagi setiap DUN dan Pemuda yang mendaftar sebagai Sukarelawan dikehendaki menyumbang RM10.00 lagi!Malah t-shirt program Himpunan Pemuda tersebut tidak diberi percuma tetapi perlu di beli dengan harga RM5.00 sehelai.

Saya memberitahu teman-teman dari Temerloh yang bersama saya bahawa PAS/PR berhak menang di Kedah tatkala melihat komitmen para aktivis Parti yang sebegitu kukuh;sifat sanggup berkorban untuk perjuangan memungkinkan mereka memperolehi apa yang mereka ada hari ini.Malah saya percaya dengan semangat sebegini,insyaAllah Kerajaan PR Kedah tidak akan tumbang.Itu keyakinan saya.

Jika kita meneliti sejarah perjuangan waima sejarah perjuangan menuju kemerdekaan semuanya diwarnai oleh kegigihan anak muda.Shah Iran tidak akan meninggalkan takhta meraknya jika anak muda Iran tidak bangkit.Kerana itulah tidak berlebihan apabila Bung Karno menyeru dengan seruan keramatnya yang terkenal itu:Berikan aku 10 orang anak muda berhati waja,nescaya Gunung Mahameru akan ku rata.Begitulah peranan besar anak muda.

Mempelajari pengalaman daripada Pemuda PAS Kedah (yang saya berasa begitu cemburu dan ghibtah tentunya) banyak yang boleh diteladani oleh KEADILAN khususnya AMK Pahang.Upaya untuk membentuk gabungan atau pasukan mantap berdisplin serta penuh komitmen perlu dilakukan dengan segera.

Perlu diterapkan semangat juang yang jitu berdasarkan kepada prinsip perjuangan dan idealogi parti kepada setiap anggota AMK selaku barisan hadapan parti.Kita sudah tidak punya masa,sesungguhnya,untuk meladeni segala yang bersifat titikbengik sehingga kadang-kadang kita terlupa kepada agenda yang lebih besar dan prima.

Maka itu tuntutan perjuangan yang suci ini tentunya menuntut setiap dari kita berjiwa besar.Segala yang bersifat cengeng kewajarannya dikesampingkan bagi mendepani cabaran yang lebih utama.Dan inilah saya kira yang menguatkan lagi keazaman untuk meranduk dan mengharung ombak badai perjuangan Parti seperti yang saya pelajari dari kembara singkat saya ke Kedah.


The Road Not Taken
(Robert Frost;1874-1963)

TWO roads diverged in a yellow wood,

And sorry I could not travel both

And be one traveler, long I stood

And looked down one as far as I could

To where it bent in the undergrowth;


Then took the other, as just as fair,

And having perhaps the better claim,

Because it was grassy and wanted wear;

Though as for that the passing there

Had worn them really about the same,


And both that morning equally lay

In leaves no step had trodden black.

Oh, I kept the first for another day!

Yet knowing how way leads on to way,

I doubted if I should ever come back.


I shall be telling this with a sigh

Somewhere ages and ages hence:

Two roads diverged in a wood, and I—

I took the one less traveled by,

And that has made all the difference.








No comments: