Kata Orang Arif:apabila engkau mendapat wang,belikan emas;jualkan emas itu belikan intan;jualkan intan,belikan manikam;jualkan manikam,belikan ILMU.
(Hikayat Munsyi Abdullah )

Tuesday, February 23, 2010

Abah accident...




Ahad,21.2.2010,sedang bersantai dengan Suhail hp berbunyi;dengan sedikit jengkel aku mengangkat telefon.Dihujung corong terdengar suara adik,Cik Mie:"Abang,abah accident..."

Serasa seperti berhenti denyut jantungku mendengar suara dari hujung corong.






"Kereta je rosak,Abah alhamdulillah tak ada apa,"begitu jelas Cik Mie seterusnya.
Segera aku menukar pakaian dan mencapai kunci kereta.Bergegas aku memandu untuk pulang ke Chenor.

Rupanya Abah terbabas di Simpang Chenor.Abah memandu Pajeronya dari Chenor menghala Simpang Chenor,tiba-tiba terbabas menyeberang jalan besar Temerloh-Maran dan melanggar signboard sebelum kereta beliau terhenti kerana tersangkut di busut kecil.Jika tidak ada busut ada kemungkinan besar akan terus menuju ke ladang sawit.
Aku memanjatkan sebesar syukur kepada Allah SWT kerana Abah selamat,tidak cedera dan tidak melibatkan orang lain.Kereta rosak,ya,boleh dibaiki.

Tidak dapat ku bayangkan jika kereta Abah bertembung dengan kenderaan lain yang pada kebiasaannya sentiasa menghilir-mudik di jalan besar Temerloh-Mentakab.
Tidak dapat aku bayangkan jika kereta Abah terlanggar orang ramai yang kebiasaannya sentiasa ramai di Simpang Chenor.
Sungguh!Terlalu ngeri untuk dibayangkan jika itu yang terjadi.Sesak nafasku membayangkan jika Abah mengalami kecederaan.
Ya Allah,aku memanjatkan syukur yang teramat sangat diatas rahmatMU,diatas pertolonganMU kerana melindungi ayahandaku,kerana menjauhkan ayahandaku dari cedera dan kemalangan yang lebih teruk.Terima kasih Ya Tuhan kerana menjaga ayahandaku.Terima kasih Wahai Tuhanku.
Petang itu,selesai membuat laporan Polis di Balai Polis Kg.Awah aku membawa Abah ke Klinik Sulaiman Temerloh untukdibuat pemeriksaan.Alhamdulillah menurut Dr.Halim,Abah ok,malah tekanan darahnya cukup baik walaupun baru melalui pengalaman ngeri.Aku cukup gembira dan besyukur.
Saya dan keluarga turut mengucapkan terimakasih dan penghargaan kepada teman-teman di Chenor khususnya Sdr.Lan kerana membantu dan memberikan pertolongan.Hanya Allah Azzawajalla sahaja yang dapat membalas budi tuan.


2 comments:

binjidan said...

alhamdulillah

psychedelicmundo said...

fi Amanillah cik Nizam.sampai kan salam pada abah...