Kata Orang Arif:apabila engkau mendapat wang,belikan emas;jualkan emas itu belikan intan;jualkan intan,belikan manikam;jualkan manikam,belikan ILMU.
(Hikayat Munsyi Abdullah )

Monday, February 22, 2010

Khutubkhanah Kecil Di Masjid Jerantut

Hari Sabtu minggu kelmarin,saya bersama Dr.Yahya dan Irfan Abad sempat menunaikan solat di Masjid Jerantut.Memang arkitektur Masjid tersebut antara yang menarik.Namun kepada saya yang lebih menarik dan punya kelainan daripada Masjid-masjid lain yang saya tahu ialah di serambi Masjid berhampiran tempat wudhuk jemaah lelaki,ada diletakkan 2 rak buku yang cukup sederhana.







Walaupun hanya 3 baris rak tersebut yang berisi beberapa naskah buku,namun saya kira disinilah keunikkan Masjid Jerantut.Ada buku-kitab sebenarnya-yang bertulisan jawi dan Arab dan buku-buku didalam Bahasa Malaysia.Saya sempat membelek buku-buku tersebut yang nampaknyamencakup pelbagai disiplin ilmu Islam;malah tak kurang juga beberapa novel sejarah Islam terbitan PTS.






Foto:Irfan Abad dan Dr.Yahya sedang mentelaah buku di Masjid Jerantut





Sebagai peminat buku,saya kira inisiatif yang diambil oleh Jawatankuasa Masjid Jerantut ini wajar di puji dan diberikan penghargaan.Masjid sewajarnya bukan sekadar menjadi tempat menunaikan solat semata-mata,malah seharusnya di kembangkan sebagai pusat ilmu.Dengan mengujudkan khutubkhanah,walaupun begitu sederhana,namun tetap dapat memberikan manfaat kepada masyarakat.Saya mengharapkan Masjid-masjid lain akan dapat mengikuti langkah yang diambil oleh Masjid Jerantut dn juga meletakkan buku-buku dari pelbagai disiplin ilmu.