Kata Orang Arif:apabila engkau mendapat wang,belikan emas;jualkan emas itu belikan intan;jualkan intan,belikan manikam;jualkan manikam,belikan ILMU.
(Hikayat Munsyi Abdullah )

Friday, August 28, 2009

Lawak Dari E-mel

Sementara kita menghayati kesyahduan Ramadhan ini dan sementara kita cuba memahami apa yang berlaku seputar tanahair tercinta,apa kata kita stop seketika sekurang-kurangnya untuk tersenyum jika tidak tertawa dengan membaca entri dibawah.Falsafah ialah kita boleh sahaja berbeza langgam,slanga mahupun cara menyebut namun dari perbezaan itu,maksudnya tetap sama.Sila hayati.


VERSI GANU (TEMANG TAPI KACIP MOLEK)
Aku ade temang
Temang sepemainang
Kat ane ade die sokmo ade aku
Die manih letiengHati die pong baik
Die sokmo ade mase
Nok tulong akuu
(2)Tapi aku bengong
Mase die kabo nok kaseh
Pahtu die kate pulok
Nok jadi kaseh betol
Reff : Aku kabo padang la kite kawang saje
Mung jangan mitok lebih2
Aku dok akang suke ke mungnye
Kite jadi kawang cukup ar
Kawang tapi kacip molek
Benonye aku suke gok ke mung
Tapi ade doh org cHop aku
Baik kite kawang je
Kite saing doh la
Kawang tapi kacip molek ke guane...

II) VERSI KELATE (SAING TAPI MESRO)
kawe punyo saing
saing sepermaine
Kemano ado dio selalu ado kawe
Dio amak come
Jugo baik hati
Dio selalu ado waktu
Untuk tulong kawe
(2)Namung kawe bengooww
Ketiko dio ghoyak cinto
De dio jugok ghoyak
Tuk ingin jadi gewe kawe
Reff : Cukup lah sajow saing nge kawe
Jange demo mitok lebih
Kawe tok ser mengcintai demo
Kito bersaing sajo
saing tapi mesro
kawe meme berkene pado diri demo
Namun kawe ado gewe doh
Lebih baik kito bersaing sajo
Kito bersaing sajo
saing tapi mesro..

(III) VERSI JOWO (KONCO TAPI RAPET)
aku ono konco konco sak mainannang
endi ono de'e nang kunu lah ono
aku de'e ayu banget kambek apik
atine de'e ono wa'e
wetu gawe rewang sama aku
(2)GAWE aku mumet
wetu de'e ngomong CINTode'e jugak ngomongke
AREK djadikan endot'te
Reff : djadi lah koncoku wa'eojo ku'e njalok SENG ORA ORA
ku orak iso MENCINTAI ku'e
Kito berkonco waekonco TAPI RAPET
aku memang sukak karo de'etapi
aku wes ono seng du'eapik'e
kito konco wa'e
Kito berkonco wa'ekonco tapi rapet

(IV) VERSI NOGORI (TOMAN TAPI MESRO)
den punyo toman
toman sepermainan
mano ado den selalu dio pun ado
Dio amek la lawa
Jugo baik hati
Dio selalu ado waktu
Untuk tolong den
(2)Namun den bingung
tiko dio koba cinto
dio pun kobanak jadi buah ati den
Reff : Cukup lah yo betoman dongan den
janganlah ekau nak mintak lolobih
den tak nak ngan ekau pun
Kito betoman yo dah latoman tapi mesro
den sobona'eh suko kek ekau tampi den dah ado
(laie lawa drekau)
Lobih baik la kito betoman yo
Kito bertoman ajo
toman tampi mesro..

(V) VERSI PAHANG (TEMAN TAPI MESRA)
Rodong Tapi Rasi
Koi ade rodong,rodong sepermainan,
mana ade koi ade la dier skali.
Dia bapok la lawo,
baik hati ye juge,dier slalu ader masa
untuk tolong koi.
(2)Namun koi bingung,
menkala dier cakap cinte,
dier pun cakap nk jadi gir-pren koi
Reff: Cukup ler berodong dengan koi
Usah ler mintok lelebih,
koi tak nok ngan awok pun,
kite berodong udah ler,
rodong tapi rasi.
Koi sebenornyer suka amat kat awok,
tapi koi dah ade yg lain,
maka itu la pasal,
kita berodong ajer,rodong tapi rasi.......
****nyanyi ikut slang Temerloh.

(VI) VERSI KEDAH (KAWAN TAPI RAPIT)
cheq ada kawan
kawan selalu dok main
tang mana ada cheq
tangtu mesti dia ada
dia segak sungguh
paih tu amat baguih
dia selalu ada masa
dok mai tulong cheq
(2)yang dok buat cheq runsin
tang dia habaq ada hati kat cheq
dia habaq mai lagi
teringin nak buat cheq jadi marka dia
Reff:dah la aihh takat berkawan dgn cheq
toksah hang dok gatai mintak lebih
cheq tak dak hati kat hang
kita kawan dah la no
kawan tapi rapit
cheq memang suka kawan dgn hang
tapi cheq dah ada marka dah la
kita kawan saja kan ka
kita berkawan dah la
kawan tapi rapit"

2 comments:

:::LaKsMaNa PaLmYrA NetWork::: said...

hahaha...kreatif2

afna said...

Versi Ganu tu translated by Rozilang ke? hihiihi...