Kata Orang Arif:apabila engkau mendapat wang,belikan emas;jualkan emas itu belikan intan;jualkan intan,belikan manikam;jualkan manikam,belikan ILMU.
(Hikayat Munsyi Abdullah )

Monday, August 17, 2009

Aduh!Lagi-lagi Gobby








YB Gopala Krishnan di hari penamaan calon PRK Permatang Pasir (foto ehsan Laman Wartawan Rasmi Reformasi)


Gobby kena lagi!Patah tangan dibantai Polis masa penamaan calon pagi tadi.Demikianlah antara sms yang saya dapat dari teman-teman.


Kebetulan sewaktu makan tengahari footage Gobby ditangkap Polis ditayangkan TV3.Saya berhenti menyuap nasi dengan gulai tempoyak ikan patin untuk memberikan perhatian kepada berita yang disiarkan.TV3 menayangkan footage yang kononnya Gobby menyerang anggota Polis yang menangkapnya (saya lebih melihat sebagai reaksi spontan Gobby retaliated terhadap sesuatu yang dilakukan oleh anggota Polis terbabit terhadapnya).




Saya mengenali Gobby semenjak tahun 1999 sewaktu Parti Keadilan Nasional baru bertapak.Pernah sama-sama didalam Pemuda ketika itu.Gobby yang saya kenal dari dahulu sehingga hari ini tidak pernah berubah,kalau adapun yang berubah ialah perutnya yang makin membesar,begitu gurau saya sewaktu bertemu dengannya sedikit masa dulu.




Gobby tetap ramah dan komited.Gobby bukan jenis manusia yang pemarah atau panas baran atau violent/ganas malah di luar dari pentas ceramah beliau sebenarnya seorang yang lembut.Tuturkata dan gesture-nya lembut.


Seperti Abang Mat Sabu,jika diatas pentas Gobby memang vokal,cukup garang dan memang berani.Begitu juga jika ada sebarang aksi-massa (demotrasi) Gobby berada di barisan hadapan memimpin dan menjadi mass-agitator yang baik.



Gobby kepada saya seorang yang sanggup mempertaruhkan dirinya diatas kepercayaan untuk menegakkan keadilan dan demokrasi.Tidak seperti Ezam Mod Nor dan Lokman Nor Adam,jeriji besi dan mental torture sewaktu di tahan di bawah ISA tidak mampu mengubah Gobby menjadi seperti burung puyuh ditimpa hujan.Gobby tetap bersemangat dan istiqomah.



Saya sudah hilang kiraan berapa kali sahabat saya ini ditahan dan di hentam oleh Polis.Sudah tidak boleh di hitung dari bermulanya reformasi sehingga ke hari ini.Penjara dan sel lock-up sudah menjadi rumah kedua buatnya;balai polis sudah menjadi semacam restoran nasi daun pisang kerana terlalu acap beliau mengunjunginya.



Sewaktu PRK Penanti 2-3 bulan lalu saya mengiringi YB Gopala Krishnan ini ke IPD di Bandar Baru Perda.Polis panggil beliau untuk diambil statement kerana semata-mata di dalam ceramah beliau menyebut nama Altantuya dan Najib Razak.Yang menariknya pengadu atau tukang buat report bukan dari UMNO atau komponen BN,tetapi pegawai Polis!Saya cukup simpati kepada pegawai polis berkenaan yang terpaksa menjunjung titah UMNO,maklumlah Saya Yang Menurut Perintah!





Foto lama sewaktu di IPD Perda mengiringi YB Gobby ketika PRK Penanti



Gobby tidak pernah serik.Meneliti video yang dipaparkan didalam internet,saya mendengar Gobby melaungkan battle-cry REFORMASI dan perkataan UNDUR!UNDUR!


Saya tertanya-tanya sebagai seorang pengamal undang-undang dan sebagai seorang yang waras (didalam undang-undang ada suatu ujian yang digunakan yang di panggil 'reasonable man test') atas asas apakah polis mengklasifikasikan laungan Gobby sebagai provokasi?Menggunakan ujian seorang yang munasabah (reasonable man test),apakah seorang yang munasabah akan terprovok apabila mendengar perkataan Reformasi atau Undur?Saya percaya mereka yang munasabah tidak akan tergugat hati nuraninya mendengar laungan sedemikian.


Bagaimana pula gelagat Puteri,Wanita dan Pemuda UMNO yang setiap kali penamaan calon untuk PRK (di Permatang Pasir masih belum ada informasi) yang melaungkan perkataan Liwat!Liwat! sambil menunjukkan aksi yang jelek seperti menayangkan punggung kepada khalayak?Membuat aksi lucah dengan menggunakan batang kayu sambil di ikuti oleh seorang perempuan yang turut serta?Apakah ini bukan provokasi?Malah saya kira bukan sahaja bertentangan dengan budaya (dan tentunya nilai Islam;sila baca buku Jenayah Qazaf tulisan TG Hj Hadi Awang) tetapi juga bertentangan dengan undang-undang.





Foto menunjukkan gelagat Puteri/Wanita/Pemuda/Petugas/Penyokong/Ahli UMNO disalah satu PRK baru-baru ini.Perhatikan anggota Polis yang bertugas sekadar membiarkan sahaja.




Sejauh pengetahuan saya tidak pernah saya mengetahui atau mendengar atau terbaca mana-mana penyokong UMNO ditarik-digari-dibiarkan terbaring dengan seluar koyak rabak sehingga menampakkan seluar dalam seperti layanan yang diterima oleh Gobby dek kerana didakwa membuat provokasi.Mungkin ada 2 set undang-undang atau peraturan-satu untuk UMNO dan kerabatnya yang ada immuniti dan satu lagi hanya di kuatkuasakan kepada Pakatan Rakyat dengan rigid dan tanpa budibicara apatah lagi belas ehsan.Dibawah BN semua ini serba mungkin!



Tindak tanduk penguasa yang berpilih-pilih menjalankan tanggungjawabnya memang memualkan.Seorang teman memberitahu mereka tidak ada pilihan melainkan akur kepada perintah.Sementara saya bersetuju dengan kenyataan tersebut namun saya yakin dan percaya para penguatkuasa undang-undang punya pilihan untuk tidak akur dengan arahan yang dianggap tidak munasabah atau adil.Mereka bertanggungjawab kepada rakyat dan berkhidmat untuk 27 juta jiwa warga Malaysia dan bukannya berkhidmat untuk kepentingan UMNO/BN.Inilah sebenarnya gambaran nyata di minda rakyat.


Berbalik kepada Gobby,saya percaya setelah sihat beliau akan kembali ke medan hadapan.Buat masa ini,biarkan beliau berehat mengumpul tenaga.Semoga segera sembuh,wahai komradku.


















1 comment:

afna said...

like it or not, gobi tetap gobi...