Kata Orang Arif:apabila engkau mendapat wang,belikan emas;jualkan emas itu belikan intan;jualkan intan,belikan manikam;jualkan manikam,belikan ILMU.
(Hikayat Munsyi Abdullah )

Sunday, May 10, 2009

Sekadar Catatan



Foto rumah jiran saya seusai hujan.Pelangi yang merentasi ufuk menggamit saya untuk berlari mengambil kamera.Indahnya alam ciptaan Al-Khalik

Hari ini,Ahad 10.5.2009 saya di rumah sahaja.Saya membersihkan rumah;masalah kami ialah serangan kelawar yang bergentayangan di serambi.Dengan sisa dan najis kelawar ini bukan sahaja mencacatkan pandangan malah menyebabkan kutu-kutu walaupun kecil tetapi cukup gatal berkeliaran.Sudah hampir ikhtiar bagaimana untuk menghalau haiwan ini.Jika ada petua,silalah berkongsi bersama.

Semalam disebelah petang saya bersama YB Tuan Syed Hamid,ADUN Semantan menghadiri dialog dengan masyarakat Taman Temerloh Jaya.Banyak juga permasalahan dan "feedback" yang diperolehi dari masyarakat.

Saya menegaskan,antara lain,dalam kita mendambakan pembangunan,suatu perkara yang perlu diberi perhatian ialah perlu berkembangnya kualiti hidup.Pembangunan material mesti seiring dengan kualiti hidup yang baik.Juga saya tegaskan keperluan spritual/kerohanian yang tidak boleh diabaikan tatkala kita membicarakan tentang pembangunan.

Disebelah pagi,saya membuat pertemuan dengan beberapa rakan peniaga Tionghua dan kemudian bergegas menghadiri majlis kenduri perkahwinan Sdr.Faizal Hj Norawi,wartawan SINAR Temerloh.Sempat berbual dengan Dato Fauzi Rahman,PPN KeADILan Pahang yang juga sepupu kepada pengantin.

Malamnya pula,saya turut hadir ke Majlis Pidato YAB Dato Seri Ir.Nizar Jamaludin di Markas PAS Kg.Embun,Chenor.Banyak maklumat diperolehi.Namun tidak sempat berbual panjang kerana keadaan yang kurang mengizinkan.

Malam tadi juga makan malam di Chenor,Mak masak,ada ikan sembilang goreng berlada,ada sambal wap tempoyak ikan bilis kegemaran saya,ada sambal belacan cecah jering cambah,ada gulai lemak rebung;pendek kata 3 pinggan nasi saya sapu licin.Selamat Hari Ibu buat mak tercinta.

Dan malam nanti,sementara menunggu perlawanan bolasepak Chelsea vs. Arsenal,akan cuba kemaskinikan blog ini.Kepada Rozilan dan Suhaimi,yakinlah,Arsenal akan bakal tersungkur di kaki Chelsea!

2 comments:

afna said...

Ooooo chelsea fan rupanya...takpe lah, asalkan bukan penyokong MU, its fine with me. Bak kata org, enemy of your enemy is my fren..hehehhe (YNWA)

ahmadnizamhamid said...

YNWA,ahaks,Liverpool mari!kalau juara EPL tahun ni,ie dpt beat MU,kira kita settle kat kedai mamak hari tu.tp MU tinggal 1 game je lg,habis tu macamnana?