Kata Orang Arif:apabila engkau mendapat wang,belikan emas;jualkan emas itu belikan intan;jualkan intan,belikan manikam;jualkan manikam,belikan ILMU.
(Hikayat Munsyi Abdullah )

Tuesday, April 21, 2009

Nota Dari Kuala Semantan:Makna Penghakiman RM63 Juta



Ramai kawan-kawan bertanyakan kepada saya tentang keputusan Mahkamah Tinggi Kuantan yang membenarkan permohonan mandamus Syarikat Seruan Gemilang Makmur (SGM) bagi compell/memaksa kerajaan Pahang membayar amaun penghakiman beserta faedah dan kos.


Saya menyatakan pendirian saya bahawa dari suatu sudut saya tidak gembira dengan keputusan tersebut.Rasional saya amaun penghakiman RM63 juta itu yang kena dibayar datangnya dari duit rakyat juga,taxpayer money.Ertinya secara langsung rakyat Pahang yang kena menanggung pembayaran tersebut melalui cukai dan hasil mahsul Pahang;bukannya Adnan Yaakob atau BN secara peribadi.


Ramai kawan-kawan yang tidak puashati dengan penjelasan saya itu.Kepada saya memang benar kerajaan Pahang bertanggungan dan perlu membayar tetapi wang tersebut adalah wang rakyat.Hakikat ini tidak boleh diketepikan dalam kita memahami erti penghakiman tersebut.Apa perlu sorak sorai berhubung penghakiman tersebut sedangkan wang yang akan dibayar adalah milik rakyat Pahang juga sedangkan pelaku utama didalam masalah ini,UMNO dan pemimpin tentunya tersenyum lebar sebab mereka tidak kerugian apa-apa.


Manakala dari sudut lain,keputusan kes SGM ini menjelaskan betapa ada yang tidak beres didalam pengurusan hasil mahsul negeri khususnya industri pembalakkan.Kes ini bermula apabila konsesi balak yang dianugerahkan kepada UMNO dalam tahun 1998 seluas 10000.00 ekar.UMNO kemudiannya telah memeterai perjanjian dengan SGM dalam tahun 2000 yang memberikan hak exclusive kepada SGM mengeluarkan kayu-kayu balak diatas tanaah tersebut dengan balasan sejumlah RM50000.00 sahaja sedangkan nilaian kayu dipercayai berjuta ringgit.


Menarik untuk disentuh,konsensi balak tersebut diberikan kepada UMNO di era pentadbiran Khalil Yaacob dengan premium tanah sejumlah RM4.8 juta dikenakan;difahamkan sehingga ke hari ini UMNO Pahang masih belum menjelaskan premium tersebut walaupun kerja-kerja telah dijalankan diatas tanah tersebut!Khabarnya sehingga ke hari ini tiada sebarang tindakan undang-undang diambil oleh PTG atau Pihak Berkuasa terhadap UMNO Pahang.


Betapa jika rakyat biasa,orang kampung atau buruh kasar atau mereka yang berpendapatan rendah gagal melunaskan cukai tanah atau cukai pintu,pihak berkuasa akan menjadi begitu efisyen samada menyita harta berkenaan atau mengheret rakyat kecil ke Mahkamah untuk dikenakan hukuman.Seolah-olah keberanian untuk bertindak hanyalah terhadap rakyat kecil sedang UMNO/BN atau pemimpin memiliki immuniti.


Kelihatannya didalam sistem politik yang saya panggil politik mual ini,rakyat juga yang menjadi mangsa dan sentiasa tertindas sedangkan UMNO dan pemimpinnya bermaharajalela menjarah harta khazanah negara sesuka hati mereka tanpa ada rasa takut atau pertimbangan moral atau rasa pertanggungjawaban kepada rakyat.

Manakala penguatkuasa undang-undang kehilangan taring untuk bertindak terhadap UMNO seolah-olah perampokan harta dan khazanah negeri adalah suatu perkara yang biasa dan dihalalkan.Asalkan pelakunya UMNO,maka tidak perlu pening kepala untuk bertindak kerana UMNO punya kuasa mahabesar untuk memfaraidkan harta negeri.Pokok persoalan negeri akan muflis atau rakyat akan kerugian atau hasilmahsul negeri hanya berlegar seputar pemimpin UMNO/BN tidak menjadi keutamaan.

Maka keadilan didalam menguatkuasakan undang-undang dan keadilan didalam mengurus serta mengagihkan kekayaan negara bukanlah pertimbangan nombor wahid bagi mereka asalkan kekayaan tersebut dapat dipunggah memenuhi kantong mereka peribadi.Memualkan!

Kita juga mempertikaikan bagaimana konsesi balak ini diluluskan kepada UMNO.Apakah ianya dilakukan melalui proses yang betul dan punya keabsahan undang-undang?Isu utama disini ialah apakah mereka yang berwenang meluluskan konsesi tersebut punya kepentingan,sebagai contoh,selaku ketua UMNO Pahang atau pengerusi BN negeri kerana permohonan tersebut bersangkut paut dengan kepentingan UMNO.Bagaimana pula dengan ketelusan yakni apakah benar-benar telus atau didominasi oleh watak tertentu dari kalangan pemimpin UMNO sendiri?

Pada hemat saya,keputusan mahkamah tersebut wajar dilihat dari ruang lingkup diluar dari hakikat Kerajaan Pahang diperintahkan membayar wang RM63 juta tersebut.Perkara pokok ialah bagaimana salahguna kuasa yang dilakukan dengan sewenang-wenangnya oleh UMNO merampok dan menjarah harta khazanah milik rakyat tanpa segan silu dan dalam konteks penghakiman tersebut,rakyat juga yang akan dibebankan kerana tentunya wang rakyat juga yang akan digunakan bagi melunaskan tuntutan tersebut.UMNO merampok harta rakyat dan rakyat juga yang kena dipertanggungjawabkan diatas kebejatan UMNO tersebut.

Dalam hal ini,pemimpin UMNO Pahang,samada Menteri Besar,Adnan Yaakob sehinggalah keseluruhan Exco negeri perlu mengambil pertanggungjawaban diatas kegagalan mereka mempertahankan kepentingan rakyat dengan cara yang paling terhormat,letak jawatan secara sukarela.Selain dari Adnan Yaakob dan Exco,jangan lupa Khalil Yaacob,Yang Di Pertua Negeri Melaka perlu mengambil langkah yang sama dengan meletakkan jawatan tersebut secara gentleman.Jika tidak mungkin Majlis Raja-Raja Melayu boleh bertindak untuk melucutkan jawatan beliau.

Nota kaki:Saya merupakan salah seorang peguam Seri Gemilang Makmur bersama-sama sahabat saya Richard Bong didalam kes tuntutan SGM terhadap Badan PerhubunganUMNO Pahang & Ors.Kes tersebut ditangguhkan tanpa tarikh (adjourn sine dine) oleh Mahkamah Tinggi Kuantan.




MB Pahang diarah bayar RM63 juta
Apr 20, 09 4:21pm
(dipetik dari portal berita Malaysiakini)

Mahkamah Tinggi Kuantan hari ini mengarahkan Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob, melunaskan bayaran penghakiman berjumlah RM63 juta kepada sebuah syarikat kerana melanggar perjanjian pemberian konsesi pembalakan di Mukim Bebar, Pekan, dekat Kuantan.

Hakim Datuk Abd Halim Aman memutuskan pihak responden (menteri besar) perlu melunaskan bayaran berkenaan dalam tempoh 14 hari bermula hari ini.Ketika membenarkan permohonan perintah 'mandamus' (untuk memaksa) syarikat Seruan Gemilang Makmur Sdn Bhd., Abd Halim berkata, tindakan itu dibenarkan selepas segala saluran perundangan untuk menuntut bayaran itu telah selesai.

Syarikat berkenaan memperoleh perintah bayaran penghakiman dari Mahkamah Tinggi Kuantan pada 25 Mei 2007 dan kerajaan negeri gagal membuat bayaran tersebut, lapor Bernama."Pendirian sebegini mencerminkan keengganan kerajaan negeri mematuhi kehendak statutori dan secara tidak munasabah membebankan rakyat (pembayar cukai) kerana ia akan membebankan kerajaan negeri dari segi faedah harian," katanya.

Abd Halim berkata permohonan responden untuk mengenepikan tindakan 'mandamus' itu dengan hujah bertulis bahawa syarikat terbabit salah menamakan menteri besar sebagai responden adalah tidak tepat. "Menteri besar adalah orang yang tepat serta berkelayakan untuk dinamakan sebagai responden kerana di Pahang dan mana-mana negeri sekalipun kecuali Sabah dan Sarawak, tiada wujud jawatan menteri kewangan negeri," katanya.

Beliau berkata, mengikut Artikel 41 (1) Undang-Undang Tubuh Kerajaan Pahang turut menyatakan menteri besar mempunyai kuasa serta berkompeten untuk menyempurnakan jumlah bayaran dari Tabung Kumpulan Wang Yang Disatukan Negeri.

Fail semakan kehakiman Seruan Gemilang diwakili peguam Rajoo D Moothy dan Richard Bong Chong Fook manakala Adnan diwakili oleh Datuk Shafie Abdullah.

Pada 15 Oktober 2008, syarikat pembalakan berkenaan memfailkan permohonan 'mandamus' setelah gagal menerima sebarang pembayaran walaupun telah menuntut pembayaran jumlah penghakiman dan faedah pada 7 April 2008 dan 27 Ogos 2008.Pada 9 Disember 2002, syarikat itu memfailkan saman terhadap kerajaan negeri Pahang Pahang dan Pengarah Perhutanan Negeri kerana didakwa melanggar perjanjiankontrak konsesi pembalakan berhubung pengeluaran kayu balak di atas tanah seluas 4,000 hektar di Mukim Bebar.

Pada 17 September tahun lalu, kerajaan Pahang diperintah membayar sejumlah RM60 juta kepada syarikat tersebut selepas ia gagal dalam usaha terakhirnya di Mahkamah Persekutuan untuk mendapat kebenaran merayu.Mahkamah Persekutuan dengan itu mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi Kuantan pada 25 Mei 2007 yang memerintahkan kerajaan Pahang membayar RM37,127,471.60 beserta faedah lapan peratus setahun mulai 31 Disember 2000.


Sementara itu, Penasihat Undang-Undang Kerajaan Negeri, Datuk Mat Zara'Ai(Zara'Ai) Alias berkata pihaknya akan memfailkan permohonan menangguhkan keputusan esok.Malah beliau berkata, pihaknya sebelum ini juga telah memfailkan semakan kehakiman terhadap keputusan Mahkamah Persekutuan pada 17 September tahun lalu.

1 comment:

Anonymous said...

Tolong komen sket tentang statement PAS Permatang Pauh. Dan ada berita yg mengatakan PAS akan mengambil semula Parlimen Temerloh dan Dun Lanchang dari PKR.

Ini yg saya bangkitkan tempoh hari. Tidak nampak satu gabungan yg utuh dan jitu di antara parti2 dlm PR. Banyak statement yg seperti tidak selari atau senada yg di keluarkan dlm PR.