Kata Orang Arif:apabila engkau mendapat wang,belikan emas;jualkan emas itu belikan intan;jualkan intan,belikan manikam;jualkan manikam,belikan ILMU.
(Hikayat Munsyi Abdullah )

Tuesday, April 28, 2009

Dari Blog Tok Peran*

CADANGAN UNTUK BN MENANG PRK DUN PENANTI

MEMANDANGKAN SPR sudah berkelabut untuk memikirkan kemenangan Umno/Bn pimpinan Najib Rosmah + Mahathir di PRK DUN Penanti, dicadangkan:
1) Wakil SPR jemput calon - pencadang dan penyokong di rumah. Lepas tu tak kiralah nak disembunyikan oleh Hantu Kopek luar perkiraan.
2) Kertas pencalonan diisi oleh SPR sendiri tanpa ditunjukkan pada calon - pencadang dan penyokong.
3) Polis unit kepala merah di bariskan 7 lapis keliling tempat penamaan calon dengan meriam air asid serta siap sedia dengan gas pemedih mata. Jangan bawa c4 sudahlah!
4) Cepatkan jarum jam SPR supaya waktu penamaan calon tamat cepat. Kalau ada bantahan jangan risau serah pada mahkamah dan Linggam sedia menghubungi para hakim.
5) SPR hadiahkan tv besar pada setiap bilik gerakan Bn agar pengundi dapat melihat propaganda bodoh para menteri Bn.
6) Polis buat perintah berkurung 24 jam dari 23 Mei hingga 31 Mei 2009 di kawasan DUN Penanti. Makan mimum para penduduk yang terlibat akan ditanggung oleh Kementerian Pembangunan Luar Bandar dan Kebajikan Masyarakat!
7) SPRM ditugaskan menunggu simpang jalan ke kawasan DUN Penanti - Mana-mana kereta penyokong pembangkang masuk sila hambat keluar dengan mengatakan: "anda melakukan penyelewengan jalan raya dan boleh didakwa."
8) Hari mengundi (jika berlaku pertandingan - mungkin Hantu Kopek tak cukup duit nak jamu mangsa - duit komisyen kapal selam Rm510 juta dah habis) diarahkan pengundi sahaja keluar dengan menaikki kereta polis menuju ke tempat mengundi. Masa dalam kereta tu bolehlah kempen cara apa sekali pun untuk undi Bn. Balik boleh jalan kaki!
9) Tidak dibenarkan sesiapa pun berada dalam tempat mengundi kecuali - Polis - SPR - SPRM dan pengundi yang hendak mengundi hanya memerhati sahaja kertas undi mereka dimasukkan ke dalam tong undi.
10) Tv dan radio Bn boleh buat siaran langsung dari pukul 6 pagi hingga 6 petang dan belum tamat tempuh masa pengundian sudah boleh umum: " Calon Bn mendapat ..... Calon pembangkang tidak dapat apa-apa. Dengan ini sah dan nyata calon Bn menang di DUN Penanti!"
Malam itu juga Rtm akan temuramah dengan Najib Rosmah. Antara kata-katanya yang telah didraf oleh belaci di Bernama 5 hari sebelum hari pengundian: " .... kita telah melaksanakan demokrasi dan inilah kehebatan konsep One Malaysia yang saya bawa ...."
*Tulisan ini diambil dari blog Tok Peran (http://tokperan.blogspot.com) kelolaan sahabat saya Sdr.L ManKadir Shamsi yang juga seorang seniman.

No comments: