Kata Orang Arif:apabila engkau mendapat wang,belikan emas;jualkan emas itu belikan intan;jualkan intan,belikan manikam;jualkan manikam,belikan ILMU.
(Hikayat Munsyi Abdullah )

Sunday, April 12, 2009

Catatan Kecil Terang Bulan #10



Foto-foto menunjukkan aksi tidak sopan Pemuda dan Puteri UMNO ketika
PRK lalu.*
Sudah terlalu banyak analisis,komentar dan pandangan yang ditulis oleh pelbagai pihak berkenaan PRK Bukit Gantang dan Bukit Selambau;jadi saya tidak berhasrat untuk mengulangi analisis dan komentar kemenangan rakyat tersebut disini.

Saya dan teman-teman berada di Bukit Gantang selama 4 hari untuk turun menyumbang tenaga.Persepsi yang saya perolehi adalah rakyat menerima Pakatan dengan hati terbuka;rakyat yang dahagakan pembaharuan dan menginginkan pemerintahan sebuah kerajaan yang adil tampaknya memberikan sokongan jitu kepada Dato Seri Ir.Nizar Jamaludin.

Walaupun diakui,masih ada setengah segmen pengundi khususnya orang Melayu masih lagi tebal dengan sentimen ke-UMNO-annya tetapi rata-rata memberikan sokongan yang cukup membanggakan.

Manakala pengundi Tionghua dan India,mereka begitu ketara menyatakan sokongan kepada calon Pakatan dari PAS.Istilah 'koyok' dan 'bola pingpong' yang merujuk kepada lambang PAS akan disebut setiap kali petugas berkempen dengan mereka.

Sdr.Tajudin Ramli,Bendahari Bahagian Temerloh bersama pengundi di Kuala Sepetang
Saya sendiri mengalami pengalaman ini setiap kali bertemu dengan pengundi Tionghua yang menyatakan 'jangan risau kami sokong koyok',dan 'mestilah kawan,kita undi bola pingpong ma'.Pada mulanya saya agak keliru tetapi setelah bertemu 3-4 orang barulah saya memahami 'koyok' dan 'bola pingpong' adalah konotosi kepada lambang PAS.
Manakala UMNO/BN masih meneruskan dengan tradisi dulu kini dan selamanya berkempen secara kotor dan tidak beretika.Bukan sahaja wang ringgit digunakan untuk mengula-gulakan pengundi selain tanpa segansilu menggunakan seluruh jentera kerajaan malah kali ini ilmu sihir/ilmu hitam turut digunakan untuk 'memandram' Dato Seri Nizar.Sihir dan santau melalui pemujaan kubur yang diletakkan foto Ir.Nizar Jamaludin menjadi suatu tanda bahawa UMNO/BN benar-benar berada di dalam keadaan yang desperate.
Saya agak terkejut juga apabila mendengar berita ini;sementara kita sediamaklum yang UMNO/BN ini sememangnya jahat yang akan menggunakan apa sahaja kaedah dan muslihat untuk menang,namun menggunakan ilmu hitam untuk menganiaya pihak lawan adalah sesuatu yang bukan sahaja kerja Iblis tetapi juga tidak bertamaddun.Seorang sahabat pula memberikan komentar bahawa perbuatan seperti ini sudah menjadi budaya UMNO/BN,lihat sahaja di Pak Lah sendiri pun kena mandram dengan merujuk kepada berita kertas bertulis jampiserapah yang dijumpai di meja beliau sewaktu beliau masih menjadi PM.
Didalam keadaan seluruh jentera kerajaan dan wang ringgit serta propaganda songsang dan sihir digunakan,alhamdulillah Pakatan masih berjaya mengekalkan kerusi Parlimen Bukit Gantang.Ini isyarat jelas bahawa rakyat tidak dapat menerima rampasan kuasa secara haram yang dilakukan oleh Najib.
Dan saya juga melihat kerjasama yang cukup erat diantara kesemua komponen parti didalam Pakatan Rakyat.Pemimpin dan petugas PAS,Keadilan dan DAP sama-sama bertungkuslumus berkerja untuk memenangkan Dato Seri Ir.Nizar Jamaludin.Saya melihat hal ini sebagai pendekatan ampuh yang harus dipertahankan dan diperkasakan untuk mempastikan kemaraan Pakatan menumbangkan Barisan Nasional.
Di malam 7.4.2009,setelah pengumuman rasmi kemenangan Pakatan di Bukit Gantang dan Bukit Selambau,seorang teman menelefon dan antara perbualannya apakah boleh kita celebrate kemenangan ini?Jawaban saya kita berhak merayakan kemenangan ini dengan segala sukacita kerana pertempuran kita bukan sekadar dengan jentera UMNO/BN tetapi seluruh jentera kerajaan.Maka kemenangan ini adalah kemenangan rakyat yang harus dirayakan.


*Foto-foto diatas ehsan dari blog http://paradigmaberani.blogspot.com .Jutaan terimakasih kepada Sdr.Onn

No comments: