Kata Orang Arif:apabila engkau mendapat wang,belikan emas;jualkan emas itu belikan intan;jualkan intan,belikan manikam;jualkan manikam,belikan ILMU.
(Hikayat Munsyi Abdullah )

Saturday, November 21, 2009

NIKBINJIDAN Dan JAVIDNAMAH:Sebuah Kidung Dari Dalam Diri Anak Muda



Beberapa minggu kelmarin sengaja saya meluangkan masa untuk ke Kuala Lumpur di hujung minggu.Selain untuk untuk mencari buku-buku baru saya juga berhajat menghardai malam kesenian anjuran Pusat Bantuan Guaman KL (LACKL) sempena kempen Minggu Kesedaran Undang-undang di Central Market (CM).

Malam minggu yang lembab itu saya sampai ke CM.Ada khemah terpacak di pojok parking lot berhadapan dengan pentas yang begitu sederhana.Mata saya melilau mencari kalau-kalau ada wajah yang saya kenali;para karyawan malam itu,selain penyair prolifiks Komrad Ceceil Rajendra,adalah para peguam muda yang gigih dan berdedikasi.Tentunya wajah-wajah mereka asing dengan saya yang sudah boleh di kategorikan sebagai peguam tua!


Di hujung khemah berhampiran pintu masuk CM saya melangkah sambil mata masih melilau meninjau dari balik tirai rintik renyai hujan.Saya tercium bau asap rokok kretek,ya,siapa lagi jika tidak asap itu dari muncung peminat kretek tegar,Hishamudin Rais aka Tukar Tiub.PyanHabib pun rupanya ada melepak disitu bersama Isham dan di sebelah mereka seorang anak muda yang sedang memanggul beg gitar.


Seusai bersalam,anak muda berambut gondrong menyapa:"Abang Nizam ye?LanaiLestari?".Disitulah perkenalan kami secara formal kerana sebelum ini hanya melalui internet tatkala anak muda ini meninggalkan komennya di blog saya.


Anak muda itu ialah NikBinJidan;anak muda yang berani dan bermandiri dan penyanyi 'busking' yang mempersembahkan bakatnya di merata lorong KL.Kami berbual tetapi mungkin suasana yang agak kurang mengizinkan,hanyalah sekadar begitu-begitu sahaja.Pun begitu sebelum berpisah-Nik dan Pyan ke Rumah GAPENA-manakala saya perlu berangkat pulang ke Chenor,sempat saya dititipkan dengan sebuah album lagu dalam bentuk CD.






Nik anak muda kelahiran Raub Pahang dan membesar di Jengka 22 dan merantau ke KL bagi meneruskan pencarian didalam hidupnya.


Foto dari kiri:aku,Pyan dan NikBinJidan






Di muka CD tertera tajuk album JAVIDNAMAH (jangan tanya apa maknanya kerana aku pun tak sempat hendak bertanyakan Nik).Album tersebut nyayian Nik,anak muda itu.Album 'underground' kata seorang teman dan jangan harap boleh diperolehi di gedung muzik yang classy kerana suara dari album itu datang dari jalanan maka hanya boleh diperolehi dari jalanan juga.

Saya bukanlah pengkritik muzik malah tidak ada ilmu muzik pun.Sekadar suka menikmati muzik yang sealiran dengan jiwa saya.Muzik atau lagu yang sekadar memuja dan memuja bulan-bintang semata-mata bukanlah yang dapat saya apresiasi sepenuhnya.Begitulah.




Dan malam itu saya memandu pulang dari KL dengan di temani oleh 'suara jantan' Nik.




Album ini memuatkan 9 buah lagu yang di rakamkan di Bakri Music Workshop (BMW) pada 8 Jun tahun ini.Para karyawan yang terlibat seperti tercatat di kulit album terdiri daripada Javid,Meor,Black,Rahmat Haron,Iqbal dan lain-lain lagi.Ertinya album lagu ini benar-benar lahir dari anak muda.




Nyanyian Nik diiringi petikan gitar-gitar kapuk ikut kata kawan-kawan saya-dengan susunan muzik yang tidak membingitkan telinga.Terusterang diawalnya saya beranggapan lagu-lagu didalam album ini bersifat hingarbingar yang tidak ketahuan hujungpangkalnya tetapi,tanggapan saya meleset kerana 'suara jantan' Nik dapat memikat seluruh jiwa saya.




Lagu dan lirik pada keseluruhannya menarik dan memikat.Perlu difahami bahawa album ini tidak memuatkan lagu-lagu cinta yang hipokrits yang bersifat arusperdana tetapi luahan rasa anak muda yang menyelami persekitaran mereka yang serba mencabar tentunya.Dan tidak juga bersifat lagu-lagu protes yang radikal atau ultra.Ia dipersembahkan dengan penuh bersahaja tetapi cukup bermakna.





Pun begitu saya mengesani kecenderungan Nik untuk berkhutbah;lagu 'Untuk Orang Islam' umpamanya saya nilai sebagai kecenderungan untuk mengggurui pendengar dengan kata nasihat yang begitu-begitu.Mungkin disini Nik masih terbelenggu dengan stereotaip lagu/senikata perlu menggurui para pendengar.




Namun keseluruhannya album ini begitu menarik dan menggamit rasa yang seni.Ia adalah karya yang penuh kelainan dan berani keluar dari kepompong arus perdana.Album ini penuh kejujuran yang perlu dinikmati dengan santai tetapi perlu berfikir dengan dalam.

Album ini perlu dimilikki oleh semua.Album ini boleh diperolehi terus dari penyanyinya melalui blog berikut:http://nikbinjidan.blogspot.com .Persembahan didalam album ini tidak menghampakan.Nikmati sahaja lontaran suara jantan anak muda ini.

p/s.Juga jenguk blog NIKBINJIDAN.Banyak yang boleh dipelajari dan di teladani.Tetapi jika anda dari golongan elits lupakan kerana blog itu benar-benar blog marhaen,blog proletariat.

3 comments:

psychedelicmundo said...

Salam Cik Nizam.Ape kabo?turun KL ke.ade jumpe Irfan tak?Tak sempat kite berbual panjang hari tu ye cik Nizam.Insya Allah ade rezeki kte ketemu lagi.salam
p/s: saye kwn Irfan yg dtg opis CIk Nizam waktu bulan puasa hari tu.

Pyanhabib said...

selamat hari ahad.
pembetulan: rumah Pena bukan rumah GAPENA sebab sehingga hari ini, wa `seumur hidup' tak pernah jengok rumah GAPENA walaupun rumahnya bersentuh halaman, heh he!

ahmadnizamhamid said...

bro pyan:terimakasih atas pembetulan.