Kata Orang Arif:apabila engkau mendapat wang,belikan emas;jualkan emas itu belikan intan;jualkan intan,belikan manikam;jualkan manikam,belikan ILMU.
(Hikayat Munsyi Abdullah )

Thursday, April 30, 2009

Selamat Menyambut Hari Pekerja

Esok,1 hb Mei 2009.Esok adalah hari sambutan Hari Pekerja di seluruh dunia.esok,Hari Pekerja disambut didalam keadaan yang tidak ketentuan akibat landaan krisis ekonomi dunia.

Di Temerloh sahaja,beberapa bulan kebelakangan ini ramai pekerja samaada kehilangan pekerjaan mereka atau diambang kehilangan jawatan.Dan saya sendiri sering dikunjungi teman-teman pekerja sekitar Temerloh dan Maran yang mengadu nasib atau meminta nasihat.

Saya terlalu simpati dengan mereka.Namun apalah sangat yang boleh dibantu untuk meringankan beban mereka.Saya juga sering mendapatkan pandangan malah merujuk masalah mereka ini kepada Sdr.Jonah,pemimpin AMK Malaysia dan seorang Unionist.

Ada kilang sekarang ini yang bekerja selang hari yakni,satu hari bekerja hari berikutnya cuti;ada yang mengarahkan pekerja mengambil cuti tahunan atau cuti tanpa gaji;ada majikan yang keluarkan arahan pekerja hanya bekerja 2 atau 3 hari seminggu dan yang lebih menyayat hati,majikan lari,kilang tutup dan pekerja terkapar.

Kisah ini bukan berlaku di Shah Alam atau Butterworth atau Pasir Gudang;ini realiti berlaku di Temerloh.Ini nasib yang menimpa kawan-kawan kita,saudaramara kita dan jiran kita.Tetapi siapa yang peduli?

Pemimpin negara tetap dengan keangkuhan mereka kononnya ekonomi teguh dan jika ada bantuan yang dilunakkan dengan klise Pakej Rangsangan Ekonomi,ianya bukan untuk manfaat langsung kaum pekerja yang tersepit dan terhimpit tetapi untuk bail-out para saudagar besar.

Setakat hari ini,jika kita melihat di Pahang sendiri,saya masih tidak melihat suatu dasar proaktif yang digagaskan oleh Kerajaan untuk membantu pekerja didalam iklim ekonomi yang serba tidak menentu ini.Mungkin para Dewata sedang pening kepala bagaimana untuk membayar hutang RM63 juta seperti penghakiman Mahkamah yang berpunca dari perangai buruk pemimpin UMNO Pahang sendiri memfaraid khazanah negeri.

Didalam keadaan ekonomi meleset,harga barang melambung tinggi kerana inflasi (pemimpin negara sekadar bermain dengan angka kononnya ikhtisad negara masih kukuh) dan pekerja kehilangan pencarian,saya cukup khuatir bagaimana mereka akan "survive'?Bagaimana pula mereka yang "sole bread winner" yang punya keluarga besar?Bagaimana dan bagaimana...?

Dan seperti selalu,kaum pekerja serta petani dan buruh kasar tidak mendapat tempat utama didalam agenda para Dewata.Mereka ini hanyalah sekumpulan manusia yang bukan sahaja diperah keringatnya malah hanya penting tatkala UMNO/BN memerlukan sokongan dan undi.Selepas pilihanraya pemimpin UMNO/BN kembali mengulit para cokong dan taukeh-taukeh.Rakyat kecil harganya sekadar untuk di buaikan dengan retoriks semata-mata.

Sempena sambutan Hari Pekerja,seruan saya agar semua lapisan rakyat bangkit mempertahankan hak mengembalikan maruah dan harkat seta jatidiri sebagai rakyat merdeka.Kita tidak ada pilihan melainkan mengtalkinkan UMNO/BN demi membina Malaysia yang lebih gemilang.Ayuh,kita bangkit berjuang untuk KETUANAN RAKYAT!

Hadis Rasulullah S.A.W:Bayarlah upah sebelum kering peluh mereka.

DI GARHAYU RAKYAT TERCINTA!

1 comment:

Seladang said...

Selamat menyambut hari pekerja yang tak ada kerja - inilah hadiah besar Mr One Malaysia (PM berbibir merahhhhh)