Kata Orang Arif:apabila engkau mendapat wang,belikan emas;jualkan emas itu belikan intan;jualkan intan,belikan manikam;jualkan manikam,belikan ILMU.
(Hikayat Munsyi Abdullah )

Wednesday, February 4, 2009

Dari Hal Perak

Seluruh perhatian warga yang prihatin sekarang ini tertuju ke Perak.Negeri yang pernah melahirkan Pahlawan terbilang,Dato Maharajalela,Si Putum dan yang lainnya sedang bergolak.Suhu politik naik dengan mendadak.Kerajaan Perak pimpinan PR diambang kejatuhan,begitulah yang disebut oleh media pengampu.

Sepanjang hari terlalu sukar untuk mengakses Malaysiakini,Harakahdaily dan laman internet popular yang lain.Manakala telefon bimbit hingarbingar dengan panggilan dan sms yang bertubi masuk.Panggilan bukan sekadar dari para pejuang Pakatan Rakyat malah banyak juga dari teman-teman UMNO.Kesemua ingin tahu perkembangan mutakhir disamping memberikan pelbagai komentar dan tidak kurang juga nasihat.Ada teman yang marah-marah:`Aku dah bagitahu kau 3 hari yang lalu suruh PR Perak bubarkan Dewan.Kau tak bagitau MB nasihat aku ni.'Terkedu juga di terjah sebegitu rupa!Di fikirkan semula semua ini menunjukkan keprihatinan rakyat terhadap apa yang berlaku di Perak selain manifestasi kekecewaan terhadap tindakan songsang UMNO.

Ada pula kalangan teman UMNO begitu gembira;`Now you baru tau Najib lagi reti nak main politik.You kena ingat Najib pakai perancangan all sort of intelligent.SB dia pakai MIO pun dia guna.Hebat gameplan Najib.'Untuk teman ini saya tak berikan reaksi beria-ria,sekadar menjawab kalau benar begitu,tahniahlah,dalam pilihanraya guna undi pos,now nak tumbangkan Kerajaan guna `state apparatus',jadi apa yang hebat benar dengan gameplan Najib?Kurang lebih begitulah jawaban saya.

Manakala seorang teman dari Keadilan,orang Perak,menghubungi saya dan bercakap macam keretapi laju.Kita nak mencelah pun tak dapat.Tapi bebelannya menarik,semacam hypothesis juga.Ceritanya begini:`Dema tau,ini semua salah MPT (Majlis Pimpinan Tertinggi Keadilan) dengan PR Perak.Kalau dema tak keluar surat letak jawatan tu idak le jadi gini.Si Jamaludin dengan Othman tu bukan nak keluar parti yop,depa pi rehat,yang dok pasai pi hantaq surat kat SPR pasai apa?La ni,bila surat dah hantaq keluaq paper,internet,tv tu yang depa dok sebut,dah parti tak mau kami,nak buat lagu mana?'Susah juga nak mencelah kerana kawan saya ini sudahlah bercakap laju ditambah pula dia tengah hyper.

Dapat juga saya mencelah,saya kira MPT ke,MB dan Exco Perak apatah lagi tentunya telah menilai dari semua sudut sebelum ambil keputusan begitu.Sementelah pula,kata saya,sudah berhari-hari kedua-dua exco ini ghaib tanpa khabar berita.Teman ini menjawab,'aku dengar depa gi berehat.Gi berubat di Pahang...'`Mana hang tahu"',saya bertanya.`Ada kawan kita,si anu,tu dapat bercakap dengan Jamaludin'.Wah,tingkah saya,hebat benor orang Pahang hingga depa datang sini berubat.Bukankah jika depa jujur kena bagitahu MB ke Parti ke?Ini tindakkan mereka hilangkan diri begitu sahaja tunjukkan ada yang tak betul.Orang memfitnah berdosa tetapi orang yang membuatkan dirinya boleh di fitnah juga berdosa.Itu reaksi saya kepada teman ini.

Cuma saya sukar untuk menerima pandangan atau komen pihak tertentu yang secara tiba-tiba menghalakan muncung senapang kearah Keadilan Pahang dan Pimpinan.Komentar pengunjung di dalam laman Pahang Daily Online menyalahkan Keadilan Pahang yang seolah-olah penyebab pembelotan dua orang exco tersebut kerana tak tubuhkan task force dan seumpamanya.Pengunjung yang anonymous tersebut saya ragui keikhlasannya dalam mengutarakan pandangan selain saya kira beliau tidak tahu apa yang berlaku dan apa yang telah dilakukan.Sekadar mengambil kesempatan dari insiden yang berlaku di Perak dengan menempelak Keadilan Pahang,saya kira,cukup salah tingkah.
Berbalik kepada kemelut di Negeri Long Jaafar ini,bagaimana pengakhirannya?Najib dengan bangga mengumumkan BN sudah boleh membentuk kerajaan dan akan bertemu dengan Sultan Perak dalam waktu terdekat.Najib juga memberitahu tiada sebarang ganjaran wang di berikan atau di janjikan,kalau tak percaya tanya mereka,kata Najib.Najib lupa,terlalu sukar untuk rakyat mempercayai tiada sebarang habuan yang diberikan atau di janjikan;sudah tentu Jamaludin,Othman,Nasarudin mahu pun Hee tidak akan mengaku.Yelah,siapa nak mengaku b***k di tengah jalan.Cukup-cukuplah Najib memperdaya orang Melayu.Sekaranya Najib dan BN benar-benar gentleman,maka,cara terbaik ialah dengan bersetuju Dewan Undangan Negeri di bubarkan untuk membolehkan Pilihanraya dibuat bagi mendapatkan mandat baru dari rakyat.Soalnya,kita percaya UMNO/BN tidak mempunyai keberanian ini!
Sekarang ini rakyat sedang menunggu kata putus dari Sultan Perak;apakah Sultan Perak bersetuju dengan permintaan MB Perak untuk Dewan Undangan Negeri di bubarkan bagi membolehkan Pilihanraya di langsungkan,persoalan ini hanya Sultan sendiri yang boleh menjawabnya.Sementara itu,saya percaya teman-teman di Perak,MB dan Exco serta ADUN PR akan terus berjuang kerana sehingga saat saya menulis ini Negeri Perak masih lagi di bawah pemerintahan PR.PR tetap dan masih kerajaan yang sah.Fight till end!Agi Idup Agi Ngelaban!Berjuang Terus!InsyaAllah saya yakin akan ada jalan penyelesaiannya.
Saya teringat kepada suatu perutusan sms yang sangat berharga di kirim oleh Guru dan Sahabat saya,Al Fadhil Ustaz Dato Tuan Ibrahim b Tuan Man,PesuruhJaya PAS Pahang,tatkala saya melahirkan kekecewaan,kesedihan dan kerungsingan apabila PAS (baca:kita vis-a-vis PR) tewas Pilihanraya Kecil DUN Permatang Pasir,Pasir Mas,Kelantan sedikit masa dahulu.Beliau menukilkan ayat 146 dari Surah Ali-Imran:
"Dan tidak pula mereka menjadi lemah semangat lantaran apa yang mereka deritai
dalam perjuangan fisabilillah;mereka tidak kehilangan harapan dan tidak pula
berdiam diri,dan Allah menyukai orang-orang yang sabar".
Dan insyaAllah,we shall prevail!Perjuangan masih panjang.Di depan api,di belakang duri,kita tidak punya pilihan,Maju Terus Pantang Mundur!



1 comment:

afna said...

who's next ???? kedah dulu ka...selangor dulu ka. Looking at the rate, i put my money on selangor. They've some already in their pocket..tunggu masa saja. Org PR selangor..pls dont trust anyone for now!!!It can be your most trusted person.