Kata Orang Arif:apabila engkau mendapat wang,belikan emas;jualkan emas itu belikan intan;jualkan intan,belikan manikam;jualkan manikam,belikan ILMU.
(Hikayat Munsyi Abdullah )

Sunday, April 5, 2009

Catatan Kecil Terang Bulan #9


UMNO gunakan isu 'derhaka':
Nizar makin popular kpd pengundi*


(Laporan Nizam Hamid Dari Bukit Gantang)
Kempen berjalan lancar. Di sini UMNO tak menyerlah seperti pilihanraya kecil Permatang Pauh dan Kuala Terengganu. Semalam (2 April 2009) kawasan yang terlalu susah nak masuk sudah dapat ditembusi iaitu Kampung Trong Temerloh. Dato' Seri Anwar Ibrahim dapat masuk malam tadi setelah dua percubaan sebelum ini gagal. Isu UMNO mainkan ialah 'derhaka' khususnya kepada pengundi Melayu mengikut petugas local, ada kebimbangan isu 'derhaka' beri kesan kepada undi Melayu khususnya yang tua. Selain itu karikatur Nizar yang kononya alat Cina/DAP diedarkan dengan meluas. Saya juga mengesani Nizar seorang yang popular.


Hari ini (3 April 2009) khutbah Jumaat seluruh Bukit Gantang, temanya kesetiaan kepada raja dan negara. Taktik UMNO setelah mereka mainkan isu derhaka. Malang institusi masjid dipergunakan untuk kepentingan UMNO. Tetapi pengundi di Bukit Gantang masih ingat lagi bagaimana UMNO memperlekehkan Dato' Panglima Bukit Gantang Haji Abdul Wahab bin Tok Muda Abdul Aziz. UMNO tak hormatkan Dato' Panglima Bukit Gantang yang disukai oleh Sultan Perak. UMNO derhaka kepada Sultan Perak, kerana tak menghormati Dato' Panglima Bukit Gantang, MB yang dilantik baginda. Eloklah UMNO cermin diri sendiri!


*Entri ini dengan ehsan blog Pak Dharma NS,Suara Prima yang boleh dilayari di:-http://adimul.blogspot.com.

No comments: