Kata Orang Arif:apabila engkau mendapat wang,belikan emas;jualkan emas itu belikan intan;jualkan intan,belikan manikam;jualkan manikam,belikan ILMU.
(Hikayat Munsyi Abdullah )

Sunday, April 19, 2009

AURA!



Kamus Merriam-Webster Online memberikan definisi Aura seperti berikut:
1 a: a subtle sensory stimulus (as an aroma) b: a distinctive atmosphere surrounding a given source 2: a luminous radiation : nimbus3: a subjective sensation (as of lights) experienced before an attack of some disorders (as epilepsy or a migraine)4: an energy field that is held to emanate from a living being.

Manakala Kamus Inggeris-Melayu terbitan DBP memberika defini Aura sebagai Aura;didalam perkataan yang mudah Aura secara harfiah dan didalam konteks tulisan ini boleh diertikan sebagai individu yang punya daya penarik atau tenaga (energy) yang mampu memperlihatkan keperibadian dan daya kepimpinan yang dapat menawan hati masyarakat.

Saya melihat keujudan aura ini buat kesekian kalinya di hari Sabtu yang lalu.Saya melihat betapa ribuan rakyat hadir ke Majlis Perasmian Pejabat Perhubungan Parti Keadilan Rakyat Pahang dan Majlis Ceramah Perdana di Beserah Kuantan.

Saya menyaksikan buat kesekian kalinya tarikan aura menggamit ribuan rakyat didalam hujan lebat untuk sama-sama tekun mendengar penerangan dan amanat dari pimpinan.

Dan mereka yang hadir itu hadir kerana gamitan naluri untuk mendengar,berkongsi dan memahami seputar yang berlaku dalam negara yang dicintai.


Dan mereka hadir kerana naluri ingin tahu sementelah semua media cetak dan elektronik membisu didalam memperihalkan kenyataan,dasar dan cerita dari pihak Pakatan.

Dan mereka hadir kerana sesungguhnya mediamassa tidak lagi punya kreadibiliti atau boleh dipercayai selain penyebar fitnah.

Dan mereka hadir bukan kerana dibayar upah atau disediakan makan minum percuma atau ada pengangkutan gratis.

Mereka hadir dengan upaya sendiri,dengan kenderaan sendiri,dengan duit minyak dari poket sendiri dan demi mendapatkan maklumat dan kebenaran dan demi menyokong perjuangan luhur,mereka hadir berhujan dan berembun.

Tiada kerusi selesa atau air cond atau dewan yang posh.Mereka hadir bersila panggung beratapkan langit dan beralaskan tikar atau kerusi kecil dan tak jarang juga sekadar kertas suratkhabar yang tentunya dipilih ialah Utusan Malaysia serta yang sewadah dengannya.Benar,helaian Utusan Malaysia layaknya buat mengalas duduk sewaktu mendengar ceramah politik Pakatan.

Dan mereka ini-yang muda,yang tua,lelaki,perempuan,anak-anak,doktor,peguam,cikgu,korporat,engineer,nelayan,buruh,kontraktor,kerja sendiri,penganggur,pelajar sekolah,pelajar universiti,tukang sapu,tukang rumah,tukang copet,suri rumah,tukang masak,tukang gossip,Melayu,Cina,India,Orang Asal,Indonesia,Punjabi,isteri orang,suami orang,janda,duda,anak dara,anak teruna,remaja,yang mengaku muda,yang mengaku remaja,yang berduit,yang sengkek,yang hilang kaki kerana bobby trap,yang bertongkat,askar pencen,polis pencen,askar belum pencen,polis yang sembunyi-sembunyi datang kerana takut ketahuan OCPD,kakitangan kerajaan.orang swasta,orang UMNO,orang MCA,orang MIC,orang PPP,orang Gerakan,yang bertudung,yang bertudung labuh,yang berjilbab,yang bertudung ala Ekin,yang bertudung ala kadar,yang berskaf,yang berselendang,yang berjubah,yang berbaju kurung,yang ber-jean sendat,yang bermini skirt,yang berseluar,yang tak berseluar (tetapi berkain),yang berseluar pendek,yang ber-dunggaree,yang ber-T-shirt,yang berkemeja,yang berbaju batik,yang berbaju gombang,yang berpelikat,yang kurus,yang gedempal,yang sedang-sedang,yang sexy,yang cuba nak jadi sexy,yang mat belia,yang poyo,yang otai,yang tutup aurat,yang tak tutup aurat dan yang seterusnya...

Yang sahih datang berbayar-polis Cawangan Khas (SB),MIO (Military Intelligent Officer) dan Majlis Keselamatan Negara!


Gejala aura menggamit hati nurani mereka.Kepedihan hati apabila khazanah kekayaan negara di faraidkan oleh pemimpin BN menjemput mereka hadir.Naluri ingin tahu merangsang mereka meredah hujan lebat.Kecintaan mereka terhadap bumi bertuah yang tak rela dironggoh tangan-tangan ghaib mendorong mereka datang.Keinsafan untuk menegakkan keadilan dan menyuburkan demokrasi menyentuh kalbu mereka.Kesedaran bahawa maruah dan harkat bangsa wajib dipertahan dan diperkasakan membawa menjemput mereka untuk hadir.

Dan benar,kerana aura manusia bernama Anwar Ibrahim ribuan rakyat hadir malam itu tanpa protokol dan dengan penuh keberahian untuk mendengar dan menghayati dan menghulurkan sokongan setulusnya demi sebuah perjuangan Harapan Baru Untuk Malaysia.

Di Garhayu Rakyat Malaysia Tercinta!

nota:foto-foto sekitar lawatan DSAI boleh dinikmati di blog rasmi Parti Keadilan Rakyat Pahang,http://pkrpahangdm.blogspot.com.











1 comment:

afna said...

syabas org pahang. harap dapat diterjemahkan kepada peti undi dlm pemilu akan datang...