Kata Orang Arif:apabila engkau mendapat wang,belikan emas;jualkan emas itu belikan intan;jualkan intan,belikan manikam;jualkan manikam,belikan ILMU.
(Hikayat Munsyi Abdullah )

Tuesday, September 7, 2010

PROMOSI BLOG SANGGAR PENYAIR CYBER PAHANG

Tatkala mengikuti penggambaran filem MOMOK,JANGAN PANGGIL AKU,idea penubuhan Sanggar Penyair Cyber Pahang terjelma


Teman-teman Penyair dan Penulis Muda Pahang,dengan dokongan-galakkan daripada Seniman Veteran dan Tersohor Bapak Yassin Salleh memilih untuk bergabung di dalam suatu sanggar.


Khabarnya dari perbualan-perbincangan-lampas otas,bukan di coffee house yang dingin dan suram,tetapi sekadar di tepi jalan Songsang,Teluk Ira,Seberang Temerloh,Gunung Senyum dan di pinggir tebing pertemuan Sungai Semantan dengan ibunya,Sungai Pahang tercetus gagasan besar untuk para Penyair dan Penulis Muda Pahang bergabung dan lahirlah Sanggar Penyair Cyber Pahang.


Ya,khabarnya anak-anak Penyair Muda Pahang ini tatkala memberikan sokongan,dokongan dan menjengah set pembikinan filem MOMOK JANGAN PANGGIL AKU yang di terajui oleh Sutradara tersohor,M.Jamil dengan mengambil teladan dari semangat dan anjuran Pak Yassin Salleh maka terkutiklah idea untuk bergabung di dalam sebuah Sanggar.Pak Yassin Salleh,seniman dan orang seni yang memberikan suntikan serta galakkan untuk karya-karya puisi ini dirumahkan dalam suatu blog.Demikianlah.



Seniman Pak Yassin Salleh dan M.Jamil.Pak Yassin yang mempelopori idea penubuhan Sanggar
(foto ihsan Pak Yassin Salleh)




Sanggar atau grup ini tidak pula di ikat dengan protokol atau ulah yang hebat menentu;Sanggar ini para pelakunya bukan juga mereka yang punya bobotan (tentunya terkecuali Pak Yassin Salleh) atau nama besar.Pelakunya sekadar orang biasa,orang yang begitu-begitu sahaja tetapi punya azam,iltizam dan tekad besar untuk maju dalam bidang seni,untuk melonjak-memartarbatkan seni-puisi dan genre yang berkaitan dan tentunya sebagai lontaran-lantunan-rasa hati yang lahir dari mata hati dan mata batin penggiatnya.



Tentunya rencam yang mendiami Sanggar ini;rencam dari latarbelakang yang berbeda,rencam (mungkin) kerana ada yang tidak pernah mendapat latihan formal dalam puisi tetapi tentunya kerencaman itu,dari orang yang begitu-begitu,melahirkan karya yang jitu-indah dan menyengat.



Qaseh,Ema Soleil dan Maria TJ di set penggambaran filem MOMOK JANGAN PANGGIL AKU.Ema ialah tenaga utama blog Sanggar Penyair Cyber Pahang (foto ihsan Pak Yassin Salleh)



Maka,silalah.Jemputlah.Sudi-sudilah menjengah dan menjenguk blog yang teristimewa ini.Blog dan Sanggar dan puisinya saya yakin,bersifat rakyat dan proletariat:


Sanggar Penyair Cyber Pahang http://sanggarpcp.blogspot.com/

No comments: