Kata Orang Arif:apabila engkau mendapat wang,belikan emas;jualkan emas itu belikan intan;jualkan intan,belikan manikam;jualkan manikam,belikan ILMU.
(Hikayat Munsyi Abdullah )

Wednesday, April 7, 2010

Noh Omar,UMNO,DEB Dan Minda Leceh

Hari ini berlangsung Konvensyen BN Selangor di Shah Alam.Noh Omar diberitakan menyampaikan ucapan penuh semangat.Antara lain Noh Omar mengecam MB Selangor dan DSAI kerana mencadangkan DEB di mansuhkan.
Jelas kenyataan Noh Omar bertujuan untuk memainkan sentimen Melayu atas tanggapan orang Melayu akan tersisih dan sekaligus tidak mendapat pembelaan di bawah Kerajaan PR. Inilah imej bruk yang cuba dilakarkan oleh Noh Omar ketimbang UMNO/BN terhadap KEADILAN menjelang PRKP Hulu Selangor.Mereka bukan sahaja ketiadaan isu tetapi lebih penting dari itu ialah proses pembodohan Orang Melayu berterusan serta propaganda sonsang (reverse psychology).
Noh Omar dan pemimpin UMNO tidak pernah mengakui betapa selama ini,lebih dari 5 dekad,UMNO yang menggubal dasar berkaitan kepentingan Orang Melayu tetapi dek kerakusan,ketamakkan yang tahunya mengenyangkan perut sendiri dan salahurus serta korupsi yang boleh diibaratkan sebagai pakaian harian,maka untungnasib orang Melayu tidak terbela. Berkaitan dengan DEB juga,saya fikir Noh Omar tidak boleh menuding jari kepada MB Selangor mahupun mana-mana pimpinan Pakatan Rakyat.
PM Najib Razak seawal bulan Mei 2009 telah mengumumkan di SINGAPURA bahawa DEB akan dihapuskan.Sengaja saya tulis perkataan Singapura itu didalam huruf besar kerana PM Najib hanya berani mengumumkan tentang DEB yang dimansuhkan di luar negara;seperti lazimnya bila di Tanahair sendiri Najib Razak lebih bergembira untuk mendiamkan diri.
Pengumuman Najib di Singapura itu langsung tidak mendapat liputan di dalam suratkhabar berbahasa Melayu (Utusan atau Berita Harian);hanya suratkhabar bahasa Inggeris dan Cina sahaja memaparkan berita tersebut.Keadaan ini disengajakan untuk mengelakkan 'backlash' daripada orang Melayu kononnya disamping untuk terus menyembunyikan maklumat kepada orang Melayu agar senang kemudian hari dimanipulasikan (mungkin istilah yang lebih tepat ialah 'instigasi' (instigation)) oleh pemimpin yang separuh matang seperti Noh Omar.
Apakah Noh Omar dan lain-lain pemimpin UMNO termasuk Gurkha UMNO seperti Ezam Mohd Nor punya keberanian untuk mengkritik Najib didalam isu yang sama?Kita menunggu-nunggu semangat keperkasaan Melayu Noh Omar membuak untuk kemudiannya menuding jari kepada Najib sebagai pengkhianat Melayu.
Pun begitu saya tidak ada kepercayaan walau sebesar zarah sekali pun Noh Omar dan pemimpin UMNO akan berani berbuat demikian.
*Untuk bacaan lanjut sila baca entri lama saya

No comments: