Kata Orang Arif:apabila engkau mendapat wang,belikan emas;jualkan emas itu belikan intan;jualkan intan,belikan manikam;jualkan manikam,belikan ILMU.
(Hikayat Munsyi Abdullah )

Monday, March 8, 2010



SELAMAT MENYAMBUT HARI KETUANAN RAKYAT ( 8.3.2010.)

Setahun yang lalu,Dato Seri Anwar Ibrahim telah memberikan pidato kebangsaan yang cukup berkesan dan relevan serta sesungguhnya memperlihatkan pandangan jauh beliau untuk membina negara-bangsa yang lebih gemilang.

Bagi mengingatkan semula maudhuk Pidato tersebut,sila jengah:http://lanailestari.blogspot.com/2009/03/pidato-ketuanan-rakyat-oleh-dato-seri.html

Kepada saya peribadi,terlepas dari dilihat memuji-memuja melulu,pidato tersebut merupakan blueprint serta acuan dan resepi dalam upaya kita membina negara-bangsa yang demokratiks,adil,saksama,bersatupadu serta katalis bagi kemakmuran negara.

Tentunya pidato tersebut (dan mudhuknya) akan hanya menjadi dokumen usang tanpa nilai jika gagal di hayati dan di realisasikan.Maka upaya berterusan ketimbang segala hambatan yang ada,setiap dari kita,yang benar-benar mencintai bumi bertuah ini,berkewajiban memperjuangkannya.Pilihan kita terlalu terhad-duduk santai sekadar melihat negara ini hancur ditangan mereka yang rakus atau bangkit berdiri dan melawan.

Pidato kebangsaan setahun yang lalu tentunya menyerlahkan citra Sdr.Anwar Ibrahim sebagai Negarawan.

Maka itu,kembalilah kita memperkasakan semangat,iltizam dan upaya kita untuk membina negara tercinta ini,untuk menyelamatkan Malaysia dari kehancuran oleh tangan-tangan rakus pemimpin UMNO/BN.

Berjuang Terus!

No comments: