Kata Orang Arif:apabila engkau mendapat wang,belikan emas;jualkan emas itu belikan intan;jualkan intan,belikan manikam;jualkan manikam,belikan ILMU.
(Hikayat Munsyi Abdullah )

Tuesday, March 30, 2010

Mengenang Allahyarham Zainudin Zainal






Saya tidak dapat menahan pilu apabila diminta oleh Sdr ManKadir untuk menyentuh didalam ucapan saya ketika Mesyuarat Agung Tahunan KEADILAN Cabang Temerloh tentang Allahyarham Zainudin Zainal.Memang sengaja kami undang keluarga Allahyarham ke MATC sebagai mengambil kesempatan bagi menyerahkan momentos,tanda kenang-kenangan dari kami yang berupa plak yang amat sederhana.





Foto:Sdr Zakaria Abd Hamid menyerahkan plak dan sedikit sumbangan kepada balu Allahyarham,Puan Shahrul Bariyah sambil diperhatikan YB Hajjah Zuraidah sewaktu MATC Temerloh baru-baru ini.


Plak tersebut ditempah dan disediakan oleh Sdr Yusairy Ahmad,Timbalan Ketua Cabang Temerloh sebenarnya sudah lama siap;cuma tuntutan masa yang menyebabkan acara untuk menyerahkan momentos tersebut hanya dapat disempurnakan pada 28.3.2010 yang lalu.


Bagi 'orang baru' perjuangan,mungkin ramai yang tidak mengenali Allahyarham Zainudin atau panggilan mesranya ialah Din Koneweh.Zainudin semasa hayatnya pernah menjadi pegawai di Hong Kong Bank.Allahyarham antara yang terawal mengisi borang keahlian Parti Keadilan Nasional (ketika itu) setelah ditubuhkan pada 9.4.1999 di Temerloh.


Setelah sama-sama menyertai Parti,saya menjadi rapat dengan beliau.Kami ketika itu merupakan anak muda yang sememangnya jahil politik;pun begitu sama-sama mempunyai impian dan semangat yang kuat untuk membawa agenda Reformasi dan membebaskan Sdr Anwar Ibrahim yang mendekam di Penjara Sungai Buluh.



Saya menyebut kami jahil politik,ya,sehinggakan istilah PACA (polling agent/counting agent) pun ketika itu tidak kami fahami peranan dan fungsinya.Didalam keadaan yang serba tidak tahu itu,saya kira,Zainudin dan ramai lagi teman-teman lain yang tidak pernah berpolitik memberanikan diri untuk terus berjuang melawan kekuatan UMNO/BN dengan jenteranya yang ampuh dibantu media.Kami memberanikan diri berhadapan dengan kerenah dan cabaran daripada pihak Polis samada untuk mendapatkan permit atau bila permit di batalkan.

Foto:Puan Shahrul Bariyah balu Allahyarham bersama puteri Allahyarham,seorang kanak-kanak istimewa sedang meneliti plak kenang-kenangan dari Cabang Temerloh


Berhadapan dengan segala kekurangan ini,kami tidak pula menyerahkalah.Dengan dipandu oleh Hj Suhaimi Said,Dr.Wahid (sudah meninggalkan parti bersama Geng 12),Zakaria Abdul Hamid dan 'try and error' kami memberikan segala yang terbaik untuk perjuangan.Mentah dan berhingus tidak tidak menjadi alasan untuk Zainudin dan teman-teman lain meninggalkan perjuangan.


Alahyarham pernah dilantik sebagai Setiausaha Perhubungan KeADILan Pahang yang kedua disamping menjadi Setiausaha Bahagian Temerloh.Saya kira Allahyarham seorang yang berani menyahut cabaran kerana tugas sebagai SUP bagi sebuah parti yang baru bukanlah mudah.Terlalu banyak cabarannya termasuk kerenah dari ahli dan pemimpin setempat.



Foto:Saya menyampaikan sumbangan bagi pihak Kak Wan (Dato Seri Dr.Wan Azizah Ismail) Presiden KEADILAN kepada Allahyarham Zainudin Zainal (tuan Setiausaha) sewaktu banjir besar tahun 2007 dahulu.Rumah Allahyarham di Taman SAGUMPAS Mentakab dinaikki air banjir memaksa Allahyarham sekeluarga berpindah.


Perlu disinggung bahawa tugas seorang Setiausaha bukan sekadar urusan pentadbiran parti tetapi juga merangkumi kerja-kerja memasang poster,mengedar poster,mengecat lambang,menjadi pengutip derma,mengedar risalah di pekansari,penceramah,tukang masak dan pelbagai lagi.Tidak pernah kami merungut atau merasakan kerja-kerja tersebut 'beneath our dignity' tetapi dilaksanakan demi tuntutan perjuangan dan untuk membina Parti.Hari ini saya difahamkan kerja-kerja memasang poster atau mengutip derma atau menjaga lalulintas dianggap 'mencemar duli' bagi sesetengah pemimpin terkecuali tugas untuk mengiringi Sdr Anwar Ibrahim atau pemimpin tertinggi yang lain-tugas sedemikian sahaja dianggap yang paling layak dan mulia!




Dan semua ini dilakukan oleh kami tanpa dalih.Keutamaan ialah melihat parti dibangunkan dan mendapat tempat di hati rakyat selain bagi memperkasakan parti yang baru itu.Namun kerja-kerja tersebut dilakukan secara teamwork atau berpasukan memantapkan lagi kesetiakawanan kami.




Pada suatu hari saya berjumpa dengan Allahyarham Zainudin di Pejabat KeADILan Pahang (waktu itu pejabat perhubungan negeri di Temerloh berkongsi pejabat dengan firma guaman Tetuan Amir Maslina & Co yang menanggung bill elektrik dan air serta operasi pejabat tersebut), dri jauh beliau nampak tersenyum-senyum memandang saya.Seperti biasa saya menyergah beliau seraya bertanya apa yang membuatkan beliau nampak begitu gembira.


Rupa-rupanya Alahyarham mendapat penghormatan dari Kak Wan (Dato Seri Wan Azizah Ismail) Presiden Parti dengan merujuk kepada Alahyarham sebagai 'Tuan Setiausaha!'Semenjak dari hari itu secara bergurau kami akan memanggil beliau Tuan Setiausaha.


Sebenarnya banyak kenang-kenangan bersama Allahyarham termasuk sama-sama menyertai Demontrasi di Masjid Negara selain menyertai Pilihanraya Kecil.Kesemua kenangan ini memperlihatkan komitmen Allahyarham kepada perjuangan.


Pun begitu yang memberi kesan kepada saya peribadi ialah didalam keuzuran Allahyarham masih lagi turun padang bekerja sewaktu PRU-12 yang lalu.Setiap malam Allahyarham akan menghadiri mesyuarat merencana strategi dan brainstorming tanpa gagal.Manakala ketika itu Allahyarham didalam cuti sakit namun tetap aktif.Saya,Pak Din dan Hj Shukur pernah meminta Allahyarham agar berehat sahaja,namun,Zainudin adalah Zainudin,tidak mengendahkan saranan itu.


Allahyarham bersama Sdr Hashim Abdullah dan Hj Shukur mengadakan sidang media membuat bantahan terhadap pertindanan daftar pemilih,pada ketika itu Allahyarham memang sudah nampak begitu tidak sihat namun beliau masih meneruskan juga.Disebelah malamnya Allahyarham dikejarkan ke hospital di Kuantan dengan bantuan Pak Din.Di hospital Zainudin 'derhaka' kepada arahan Doktor,setiap hari beliau akan menghubungi saya bertanyakan perkembangan dan memberikan pandangan beliau dari kamar hospital.




Kesihatan Allahyarham merosot selepas dari pilihanraya.Beliau bukan sahaja menerima rawatan untuk sakit jantungnya di Kuantan malah pernah mendapat rawatan rapi di Kuala Lumpur.Saya dan teman-teman pergi menziarahi beliau,walaupun terbaring di katil hospital Allahyarham tetap ceria dan ramh seperti biasa;dan seperti biasa juga Allahyarham akan dengan sembunyi-sembunyi turun dari bilik Hospital Tawakkal untuk menjamu selera di Restoran mamak berhampiran.Itulah Zainudin Zainal.


Allahyarham kemudiannya terkena serangan angin ahmar (stroke) di dalam bilik air rumah sewa beliau di Kuantan ketika sedang bersiap untuk pergi kerja.Semenjak itu kesihatan beliau begitu mendukacitakan sehinggalah beliau pergi di jemput al-Khalik di rumahnya di Temerloh.


Sesungguhnya pemergian Allahyarham merupakan kehilangan besar kepada Parti dan perjuangan.Parti Keadilan Rakyat yang sudah bertapak kukuh seperti yang ada pada hari ini sesungguhnya terhutang budi kepada Allahyarham.Tentunya sebagai manusia biasa,dengan segala kekuatan dan kelemahan Allahyarham telah memberikan yang terbaik dri usia beliau untuk Parti dan perjuangan.Komitmen dan pengorbanan Allahyarham akan sentiasa di kenang dilipatan sejarah perjuangan.


Sewaktu menziarahi jenazah Allahyarham,seusai membaca Yaasin,saya tidak dapat menahan diri dari membuka tutup muka jenazah,menebarkan pandangan saya ke wajah Zainudin yang tenang itu buat kali terakhir dan kemudian saya cium dahi Allahyarham.Selamat jalan wahai sahabatku,damailah kau diperaduan itu.Semoga Allah menerima segala kebaikkan yang telah kau berikan dan ditempatkan rohmu di kalangan mereka yang beriman.Selamat jalan wahai sahabatku,perjuangan ini akan kami teruskan hingga ke titik penamat.Al Fatihah.
Nota Kaki:
Sdr Rizan Ali,Setiausaha Cabang Bera dan mantan SUP Pahang mengingatkan saya ada sedikit fakta yang tidak tepat iaitu mengenai jawatan SUP yang pernah dipikul oleh Allahyarham.Setelah saya membongkar semula catatan dan rekod saya bersetuju dengan Sdr.Rizan bahawa Allahyarham merupakan SUP kedua setelah Sdr.Kamal Talib.Saya telah betulkan semula didalam tulisan ini.Terima kasih kepada Sdr.Rizan kerana mengingatkan saya.
Berikut senarai SUP KEADILAN Pahang sejak dari penunubuhannya bulan April 1999:
SENARAI SUP PAHANG SEJAK 1999-KINI:-
pertama : Kamal Taib 1999-2001
kedua : Alahyarham Zainuddin Zainal 2001-2003
ketiga : Rizan Hj Ali 2003-2006
keempat : Razali alias 2006-2007
kelima : Wak Rabidin 2007-2008
keenam : Sheikh Bahazenan 2008
ketujuh: Zaidi Ahmad 2008-2009
kelapan : Razali Alias 2009-kini

3 comments:

ahli majlis said...

salam bro
gua link kan web site cikgu nasir..guru silat dan juga penjual keris..http:/
/cikgunasir.blogspot.com/
tp bagi gua apa yg telah dikatakan besi tetap besi,yg ada,adalah ilmu kurnianNYA..

Seladang said...

Kulit babi dari mana bang? Dari Monggolia yang dibawa oleh Altantuyya atau Kulit Babi dari Israel yang dibawa oleh APCO?

Anonymous said...

Pagi tadi anak allahyarham , iaitu Aiman, datang ke kedai untuk urusan pemasangan streamyx dan kita tawarkan dia kerja sementara sehingga tamat percutian penggajian di UNITEN tempat dia menyambung belajar.