Kata Orang Arif:apabila engkau mendapat wang,belikan emas;jualkan emas itu belikan intan;jualkan intan,belikan manikam;jualkan manikam,belikan ILMU.
(Hikayat Munsyi Abdullah )

Friday, May 8, 2009

Catatan Kecil Terang Bulan #12



Ramai yang bertanya,quo vadis kerajaan Pakatan Rakyat Perak?Kemana dan apakah pengakhirannya kerajaan Pakatan Perak?Soalan yang amat menarik dan tentunya untuk mencari jawaban kita tidak ada pilihan selain bersama-sama dengan sahabat-sahabat kita berjuang dan berjuang sambil berdoa,memohon petunjuk dan memohon kemenangan diberikan.
Seperti lang sewah atau helang laut (foto dirakamkan di Kuala Sepetang sewaktu PRK Bukit Gantang) yang terbang bebas di angkasa dengan kudrat yang dianugerahkan Yang Maha Esa,maka begitulah, saya kira,semangat dan keazaman Datuk Seri Ir Nizar dan rakan-rakannya serta Speaker Sivakumar berjuang gigih mempertahankan mandat rakyat.
Tiada yang harus mendukacitakan kita dengan segala yang berlaku kerana selamanya kita berdepan dengan sang penguasa zalim yang tanpa segansilu memperkudakan alat negara-polis,spr dll-dengan kepentingan kekuasaan mereka.Bukan perkara baru,lebih 10 tahun kita berhadapan dengan UMNO/BN yang bacul dan zalim dan sesungguhnya,musuh demokrasi.
Yang sedikit menghiris,alat negara yang gaji mereka dibayar dari keringat rakyat tidak pernah mahu berpihak kepada rakyat.Sesungguhnya jangan diharapkan kepada kuasa ajaib yang datang dari sabda para Dewa yang bergentayangan di puncak kekuasaan kerana tiada yang lebih abadi,tiada yang lebih ampuh dan tiada yang lebih berkuasa dari kuasa dan kekuatan rakyat.Kau lihatlah apabila kuasa rakyat menjadi raksasa,para Dewa akan lari sehingga terlupa memakai sepatu mereka.
Ini janji dari sejarah perjuangan.Ini dinamika dari kuasa dan kekuasaan rakyat.Maka bahu kita memikul,tangan kitalah yang mengcincangnya.
Demikianlah yang perlu kita arifi.Pilihan kita hanya BERJUANG DAN TERUS BERJUANG!LAWAN DAN TETAP LAWAN!Di depan api,dibelakang duri...namun patah sayap bertongkat paruh...terlungkup menatap pasir terlentang mengadap langit...perjalanan yang panjang ini akan dilalui walau sesukar mana walau seperit mana kerana kepada kita para pejuang,tiada yang lebih menggembirakan apabila keadilan tertegak di bumi bertuah ini,apabila demokrasi subur mekar dan apabila hak maruah dan harkat rakyat di daulatkan.
Di Garhayu Rakyat Tercinta!

No comments: