Kata Orang Arif:apabila engkau mendapat wang,belikan emas;jualkan emas itu belikan intan;jualkan intan,belikan manikam;jualkan manikam,belikan ILMU.
(Hikayat Munsyi Abdullah )

Sunday, February 8, 2009

Catatan Kecil Terang Bulan# 1

Sebermulanya krisis politik di Perak,beberapa orang teman dari UM dulu menghubungi saya lewat panggilan dan juga sms.Masing-masing samaada bertanyakan perkembangan mutakhir ataupun memberikan ulasan tentang apa yang berlaku.Kesemuanya menyatakan kekesalan di hati dengan apa yang terjadi dan caramana Sultan Perak menangani isu tersebut yang di lihat tidak adil serta melampaui kuasa.

Dan kemudiannya,teman-teman menganjurkan agar graduan UM yang menerima scroll dari Chancellor (dan Pro-Chancellor) UM sewaktu Majlis Konvokesyen supaya menanggalkan gambar penerimaan scroll dari kedua-dua tokoh tersebut di dinding rumah/pejabat masing-masing.

Jawaban saya kepada saranan teman-teman ini:terserahlah dan satyagraha!

Saya jadi teringat kepada senikata lagu keroncong *Terang Bulan:

Terang Bulan Di kali

Buaya hidup disangkakan mati

Jangan percaya mulutlah lelaki

Berani sumpah tapi takut mati!

*Terang Bulan adalah lagu Kebangsaan Negeri Perak yang kemudiannya dijadikan Lagu Negaraku.Lagu ini asalnya dicipta oleh pencipta berbangsa Perancis;lagu ini begitu popular sebagai lagu keroncong dan versi Bahasa Inggerisnya di kenali dengan judul Mamola Moon.

Allahyarham Pak Arena Wati SN dalam biografi beliau,Endah Gulingku,menulis tentang kekecewaan beliau dan para nasionalis Melayu yang lain ketika Terang Bulan di jadikan Lagu Kebangsaan Malaya (lagu Negaraku).Beliau menyebut lagu Terang Bulan sering dinyanyikan oleh anak-anak di tangsi dan di gang (lorong) serta di tempat hiburan maka tidak pantas untuk dijadikan lagu kebangsaan.

No comments: