Kata Orang Arif:apabila engkau mendapat wang,belikan emas;jualkan emas itu belikan intan;jualkan intan,belikan manikam;jualkan manikam,belikan ILMU.
(Hikayat Munsyi Abdullah )

Friday, July 31, 2009



Peta laluan dan tempat berkumpul pada Hari Sabtu 1 hb.Ogos 2009 seperti berikut:

Lawak Dari E-Mel

Fragmen Dari Dialog Filem Nujum Pak Belalang Yang Di Sensor LPFM.

Soalan 1
Tukang Soal : 'Didalam baju hamba, ada sebatang kayu yang telah dipilih,bagaimanakah kia mahu tahu yang mana UMNO dan yang mana PR..??'

Ahli Nujum Negara : 'Mintak pada hamba..!! Apabila sebatang kayu diletakkan di dalam air, yang condong ke bawah itulah UMNO dan yang menegak ke atas itulah PR..'

Tukang Soal : 'Sebabnya...!!??'

Ahli Nujum Negara : 'Sebabnya... Kita pun telah tahu sekarang ini parti UMNO hampir tenggelam manakala PR makin tinggi kedudukannya...'

Soalan 2

Tukang Soal : 'Dua ekor anak itik yang baru menetas, yang manakah UMNO dan yang manakah PKR..??'

Ahli Nujum Negara : 'Ini senang saja, kita letakkan kedua anak itik ke dalam bekas berisi air, yang mengejar itulah PKR dan yang lari sampai terberak itulah UMNO

Tukang Soal : 'Sebabnya...!!??'

Nujum Negara : 'Sebab di dalam negara kita, musuh PKR hanyalah UMNO yang patut kita kejar.. Bukan Parti Amanat Bangsa di Indonesia atau Parti Rak Tai di Thailand..!!!'

Soalan3

Tukang Soal : ' Ada sebuah masealah,Satu... baaaanyak-banyak!!... Dua... sedikit-sediiiiikit....!!! Tiga... jarang-jarang!!!... Empat... kad-dang, kad-dang,Apa itu..???'

Ahli Nujum Negara : 'UMNO!!!'

Tukang Soal : 'Buktikan..!!'

Ahli Nujum Negara : 'Satu... Baaanyak-banyak... Ertinya, ahli UMNO memang banyak dalam negara ini...Dua... Sedikit-sediiikit... Ertinya, sedikit sahaja yang berani bersuara dari bilangan ahli UMNO yang banyak itu...Tiga... Jarang-jarang... Ertinya, jarang-jarang yang kita dengar pemimpinnya berani melawan... Empat... Kad-dang, kad-dang... Ertinya kad-dang, kad-dang barulah kita dengar dan lihat ada pemimpin tertinggi UMNO yang mahu mendengar suara ahlinya...'

Soalan 4

Tukang Soal : 'Dimanakah terletaknya kekuatan Laksamana UMNO..??Di kerisnya kah? atau di jenteranya kah..???'

Ahli Nujum Negara : 'Kekuatan Laksamana UMNO bukan terletak pada kerisnya ataupun pada jenteranya...'

Tukang Soal : 'Dimana terletak kekuatannya..???'

Ahli Nujum Negara : 'Kekuatan UMNO hanya terletak pada TOYOL-TOYOLnya!!'

Tukang Soal : 'Buktikan!!'

Ahli Nujum Negara : 'Laksamana UMNO begitu bergantung kepada toyol-toyolnya untuk menonjolkan kekuatannya... Iaitu toyol dari Media Prima, toyol dari Polis serta toyol dari Badan kehakiman.. Toyol-toyol inilah yang menampakkan Laksamana UMNO nampak hebat walaupun hakikatnya mereka luka parah...'


Soalan Extra

Tukang Soal : 'Kalau Ahli Nujum telus mata dan betul bijaksana...!!! Apakah yang ada di genggaman beta...????'

Ahli Nujum Negara : '........... DUIT !!!..' 'Kerana duitlah yang telah MENJAHANAMKAN UMNO...'

Thursday, July 30, 2009

Khidmat Sosial:Kanak-Kanak Hilang



Nadia Natasha 8 tahun dan Ahmad Zakry 10 tahun, telah hilang dari rumah di Sri Putramas, Jalan Kuching, KL pada 22 Jun 2009. Kali terakhir dilihat pada jam 7 malam 22 Jun.
Sebarang info sila hubungi Puan Miza di 013-345 5661. Terima kasih.
Nadia Natasha 8 yrs and Ahmad Zakry 10 yrs were missing since 22nd June 2009, last saw at Sri Putramas, Jalan Kuching, KL at 7pm. Please call Puan Miza at 013-345 5661 if you have any information. Thank you.
Dear All,They are my friend's children.. Nadia Natasha, 8 years old dan Ahmad Zakry, 10 years old... they are missing since 7pm yesterday... Please pray for their safety and my friend would be able to have them back.
Thank you for your kind 'doa'.
Best regards
Norlinda Razali
Human Resource Prudential BSN Takaful Berhad
Level 8A, Menara Prudential,
No. 10 Jalan Sultan Ismail, 50250 Kuala Lumpur,
Malaysia
( +6 03 2053 1007 È +6 012 670 6456 6 +6 03 2070 5119 * norlinda.razali@prubsn.com.my
*Disclaimer:Berita kehilangan dan foto ini saya perolehi dari e-mel sahabat saya.Berita yang sama juga turut disiarkan dalam http://wrlr.blogspot.com

Bukti Dari Hansard Parlimen;Bagaimana ISA Disalahgunakan Oleh Pemimpin UMNO



Tun Razak beri jaminan ISA hanya untuk pengganas komunis
oleh Ahmad Tajdid

GERAKAN MANSUHKAN ISA (GMI) akan mengadakan perhimpunan di ibu negara pada 1 Ogos ini sempena penyerahan memorandum kepada Istana Negara menggesa supaya Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dimansuhkan. Tanggal 1 Ogos akan datang juga adalah tahun ke-49 ISA diluluskan Parlimen. Apakah tujuan sebenar ISA diwujudkan? Ikuti sedutan ucapan Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pertahanan, Tun Abdul Razak Husain ketika Rang Undang-undang ini dibawa ke Dewan Rakyat pada 21 Jun 1960:

" Tuan Yang Dipertua, saya suka hendak terangkan sedikit berkenaan dasar Rang Undang-undang (Keselamatan Dalam Negeri) ini.


Seperti Ahli-ahli Yang Berhormat ketahui bahawa Kerajaan bercadang hendak menamatkan darurat yang ada pada ketika sesudah 12 setengah tahun lama-nya iaitu akan tamat pada 31 haribulan Julai. Oleh itu mustahaklah diadakan Rang Undang-undang termasuklah Rang Undang-undang Keselamatan Dalam Negeri atau Internal Security Bill.


Seperti yang telah diterangkan, kerap kali bahawa sungguhpun Darurat akan tamat pada 31 haribulan Julai ini, tetapi musuh iaitu pengganas komunis masih lagi ada di negeri kita di antara sempadan Tanah Melayu.

Sudah saya terangkan tadi lebih kurang 580 orang lagi pengganas komunis di sempadan Tanah Melayu dan barangkali 90 orang lagi ada dalam negeri Tanah Melayu. Jadi, mustahak-lah kita mengadakan satu undang-undang supaya dapat Kerajaan meneruskan serangan terhadap pengganas-pengganas komunis ini supaya dapat dihapuskan dengan seberapa segera.


Begitu juga oleh sebab musuh masih ada dalam negeri kita yang mana musuh itu disebabkan dan memikirkan yang mereka itu telah kalah dalam peperangan yang akan menjalankan seberapa usaha tenaganya dengan cara meresap subversif hendak menjatuhkan Kerajaan negeri ini dan hendak merosakkan keamanan. Oleh sebab itu, mustahak-lah kita mengadakan undang-undang bagi mencegah atau melawan anasir-anasir subversif itu.


Undang-undang atau Rang Undang-undang yang ada ini bertujuan satu bagi hendak menjalankan peperangan di sempadan antara Tanah Melayu dengan Siam supaya pengganas komunis akan dihapuskan dengan segera. Kedua, hendak mencegah anasir-anasir pengganas komunis yang ada dalam negeri ini yang menjalankan pekerjaan dengan cara meresap atau subversif.


Berkenaan dengan bahagian yang kedua Rang Undang-undang ini iaitu bagi melawan pengganas komunis di sempadan Siam, dan oleh sebab peperangan akan diteruskan maka terpaksalah diadakan kuasa-kuasa yang banyak sedikit pada pihak Kerajaan dan pihak tentera dan juga pihak Polis bagi menjalankan tugas mereka itu.


Oleh sebab itulah didapati bahagian yang kedua dalam Rang Undang-undang ini ada kuasa yang besar itu diberi setengah dari pihak Kerajaan dan pihak pegawai-pegawai tentera, akan tetapi kuasa itu hanya-lah boleh digunakan dalam kawasan-kawasan yang tertentu yang telah diisytiharkan menjadi security areas (kawasan keselamatan), dan Kerajaan hendak menjadikan di-kawasan sempadan Siam ia-itu kawasan-kawasan di sebelah utara negeri Perlis, sebelah timur negeri Kedah, di utara negeri Perak, dan sebelah barat negeri Kelantan.


Kawasan yang lain tidak akan dijadikan 'security area'. Jadi, kawasan yang kedua dalam Rang Undang-undang ini akan digunakan dalam tempat yang tersebut sahaja. Berkenaan bahagian yang pertama dalam Rang Undang-undang ini sebagaimana yang saya katakan tadi bahawa kuasa yang dikehendaki itu supaya hendak mencegah anasir-anasir subversif yang ada dalam Tanah Melayu ini.


Dan fasal yang mustahak sekali dalam bahagian ini ialah bahagian Fasal 8 berkenaan dengan kuasa hendak mempertahankan orang yang difikirkan merbahaya kapada Keselamatan dalam Negeri.


Saya suka terangkan di sini Kerajaan tidak suka hendak memberi perintah supaya seseorang itu ditahan. Akan tetapi oleh sebab difikirkan kadang-kadang mustahak kerana keselamatan negeri, maka terpaksa di-gunakan kuasa ini. Dan apabila seseorang itu telah ditahan, Kerajaan berusaha supaya mereka itu dapat dilepaskan dengan seberapa segera.


Semenjak tahun 1957 hampir 200 orang tahanan telah dikeluarkan, bagitu juga orang yang ditahan sekarang apabila Kerajaan berpendapat mereka itu tidak lagi merbahayakan kepada keselamatan negeri dan mereka itu benar-benar taat setia kapada negeri ini, mereka itu akan dilepas dan dibebaskan dengan saberapa segera. Jadi itulah caranya Kerajaan menjalankan kuasa yang ada di dalam tangan Kerajaan pada masa yang telah lalu.


Dan saya boleh memberi akuan kapada Dewan ini bahawa kuasa-kuasa yang akan diberi kapada Kerajaan akan digunakan dengan cermatnya dan dengan semata-mata memikirkan kepada kepentingan dan keselamatan negeri.


Oleh itu, saya harap Ahli-ahli Yang Berhormat akan memberi sokongan kapada Rang Undang-undang ini."-Tun Abdul Razak Hussien 21.6.1960

*Sumber HarakahDaily

Wednesday, July 29, 2009

Kearah Pemerintahan Yang Amanah Dan Telus Pakatan Rakyat:Keperluan Untuk Menubuhkan Institusi Hisbah/Ombudsman


'Every knock to the official door should be a reminder ring in order that none of us forgets that human rights are the rights belonging to every human being, regardless the age, sex, race, religion, the financial position or the occupation' - Albania Head of Ombudsman, Emir Dobjani
Baru-baru ini YAB Menteri Besar Selangor telah mengeluarkan kenyataan bahawa kerajaan Selangor telah mengarahkan suatu audit dalaman di lakukan berhubung dengan perbelanjaan wang peruntukkan kepada ADUN Pakatan Rakyat (PR).Tindakan ini dibuat berikutan dengan isu yang timbul kononnya ada yang tidak beres di dalam pengurusan wang peruntukkan RM50000.00 yang diperuntukkan kepada ADUN bagi membantu rakyat.

Isu ini yang dilihat sengaja diada-adakan oleh pembangkang di Selangor bertujuan untuk menimbulkan kontroversi dan selanjutnya bermatlamat untuk melemahkan kerajaan PR di Selangor.Malah kelihatannya dengan campurtangan SPRM isu ini dilihat telah 'blown out of proportion' sebagaimana yang digembargemburkan sedemikian rupa oleh media milik UMNO/BN.


Sementara kita mengalu-alukan langkah kerajaan Selangor untuk membuat introspeksi melalui audit dalaman,namun pada masa yang sama kita melihat upaya ini hanya bersifat berkala dan tidak konsisten.Ertinya apabila timbul isu seperti hari ini,maka barulah audit dalaman di lakukan.

Saya percaya tatkala kita memperjuangkan politik baru vis-a-vis pentadbiran yang telus dan adil,suatu upaya yang berterusan dan berkesinambungan wajar dilaksanakan bukan sahaja untuk memantau pentadbiran kerajaan PR malah untuk memastikan segala elemen yang tidak sihat seperti amalan UMNO/BN selama ini di hapuskan.Rasuah,kronisme,ketirisan malah ketidakcekapan di dalam pengurusan dan pentadbiran perlu diberikan keutamaan nombor wahid untuk di kesampingkan.


Untuk itu perlu di ujudkan suatu mekanisme khas yang dapat berperanan bukan sahaja memantau pentadbiran negeri malah mempunyai wewenang untuk mempastikan pentadbiran dijalankan dengan adil,saksama,cekap,telus dan jauh dari rasuah.Dan mekanisme ini harus di intitusikan sebagai sebahagian daripada jentera kerajaan itu sendiri yang bersifat neutral dan mempunyai kuasa-kuasa perlu.

Mekanisme atau institusi yang dimaksudkan ini ialah institusi Hisbah atau Ombusman.Di beberapa buah negara Ombudsman menjadi sebahagian dari mekanisme pentadbiran yang efektif yang memainkan peranan sebagai 'watch dog' kepada kerajaan.


Manakala di Malaysia,institusi Ombudsman secara formal nampaknya belum di jadikan budaya di dalam pentadbiran terkecuali inisiatif yang di ambil oleh Kerajaan PAS (Kerajaan Barisan Alternatif?) Trengganu sewaktu memerintah negeri itu selepas Pilihan Raya Umum 1999.

Kerajaan Trengganu di bawah pemerintahan Tuan Guru Hj Hadi Awang pada waktu itu memperkenalkan atau menubuhkan Hisbah sebagai sebahagian dari upaya untuk mempastikan kecekapan serta sebagai sarana melawan rasuah.
Jawatankuasa Hisbah Trengganu ketika itu di terajui oleh Allahyarham Tuan Haji Idris Othman,yang sebelum itu pernah menjawat jawatan Hakim Kanan Mahkamah Sesyen dan juga pernah menjadi Penasihat Undang-undang Kerajaan Negeri Kelantan.


Sungguhpun demikian keberkesanan mahupun ruanglingkup bidangkuasa dan terma rujukan Jawatankuasa Hisbah Trengganu ketika itu kabur;sepanjang yang di ketahui Jawatankuasa tersebut kelihatannya gagal berfungsi terutama setelah kembalinya Allahyarham Tuan Haji Idris Othman ke rahmatullah sewaktu PRK Lunas sedang berlangsung.

Keadaan ini amat disayangi dilihat dari inisiatif yang diambil oleh Kerajaan Trengganu ketika itu dan saya kira jika diimplementasikan dengan bersungguh-sungguh di laksanakan nescaya akan dapat memberikan teladan yang cukup baik kepada pemerintahan dan pentadbiran serta dapat memberikan gambaran bahawa sesungguhnya kita tegas untuk memisahkan diri dari citra pentadbiran dan pemerintahan UMNO/BN yang korup itu.


Berdasarkan kepada iklim politik hari ini keperluan untuk menglembagakan intitusi Hisbah ini merupakan suatu keperluan yang amat penting.Malah para ulamak dan cerdik pandai Islam telah menganjurkan Hisbah sebagai wahana yang penting di dalam pentadbiran serta keperluan nombor wahid untuk bagi mempastikan kebajikan rakyat tanpa mengira agama di pertahankan oleh Daulah atau kerajaan.

Al-Imam Abu Hamid Al-Ghazali (Imam Al-Ghazali) di dalam kitabnya yang terkenal Ihya' Ulli Muddin membahaskan keperluan menubuhkan Hisbah dengan kuasa-kuasa tertentu untuk melahirkan pentadbiran yang cekap dan amanah.Intitusi Hisbah ini,menurut Imam Al-Ghazali hendaklah diketuai oleh seorang yang alim dan berilmu (faqih) disamping benar-benar berani menegakkan keadilan.Ketua bagi Hisbah di panggil Al-Muhtasib.


Sebenarnya institusi Hisbah ini bukanlah sesuatu yang asing di dalam sejarah pemerintahan Islam.Malah institusi ini sudah di perkenalkan seawal pemerintahan Khalifah Umar r.a;sesetengah sejarawan Islam menyebut Khalifah Umar r.a merupakan pemimpin Islam pertama yang mengasaskan institusi Hisbah ini.Manakala di zaman pemerintahan Bani Abbasiyyah Hisbah telah di institusikan sebagai sebahagian daripada cabang penting di dalam pemerintahan.

Bagaimana pula dengan bidangkuasa Hisbah atau Al-Muhtasib?Menurut Imam Al-Ghazali,Al-Muhtasib mempunyai wewenang bukan sahaja segala aspek yang berhubung dengan rakyat atau manusia,malah mencakupi juga dengan ternakan (haiwan) dan alam sekitar.Asas kepada kuasa Al-Muhtasib ini ialah seruan untuk menegakkan amar makruf dan menghalang perbuatan munkar.


Ertinya di lihat dari 'terms of reference' Al-Muhtasib ini,ianya mencakupi kesemua aspek kehidupan yang bukan sahaja berputar sekitar manusia malah menyantuni ternakan dan persekitaran selain mempastikan kebajikan dan keadilan terhadap rakyat serta negara dapat di pertahankan.Falsafah di sebalik Hisbah ini tentunya sebagai pemantau kepada pemerintah agar tidak tergelincir dari landasan disamping mempertahankan hak warga dan yang lebih utama untuk membina 'negara yang baik dan mendapat keredaan dari Allah.'

Manakala sarjana Islam kontemporari seperti Dr.M.Akram Khan dan Dr.Mukhtar Holland yang meneliti tulisan Ibn Taymiyya' dan Imam Al-Ghazali menyatakan bahawa tugas dan fungsi Hisbah ini boleh di lihat dari dua aspek:
i.mentadbirurus ekonomi Islam dengan baik;dan
ii.membina pemerintahan yang adil.


Falsafah dan modus operandi Hisbah ini kemudiannya turut dijadikan ciri penting pentadbiran moden.Di Negara-negara Barat ianya di kenali sebagai Ombudsman.Di kebanyakkan negara seperti United Kingdom,Australia,Albania,Pakistan dan beberapa negara lain Ombudsman telah di jadikan institusi penting kerajaan untuk mengujudkan 'check and balance' dan ketelusan.

Negara Taiwan umpamanya mengujudkan institusi yang di kenali sebagai Control Yuan;Control Yuan dianggap sebagai cabang khas kerajaan di bawah prinsip perlembagaan Taiwan-Three Principles Of The People.


Pendekatan sebegini-yang dianjur serta dilaksanakan oleh pemerintahan Islam yang mentadbir empayar dan Ombudsman oleh negara-negara hari ini-kesemuanya bertujuan untuk mengujudkan pemerintahan dan pentadbiran yang baik yang sekali gus untuk mengekang korupsi dan amalan lain yang merugikan warga dan negara.

Atas asas ini,saya kira,sudah sampai saat dan ketikanya bagi pimpinan PR, khususnya yang mengemudi negeri-negeri di terajui oleh PR untuk melaksanakan atau melembagakan Hisbah atau Ombudsman ini sebagai sebahagian dari cabang alat negara.Dengan pendekatan professional dan 'independent' saya menaruh keyakinan besar institusi Hisbah atau Ombudsman ini dapat berperanan untuk mengekang korupsi,melahirkan pentadbiran yang telus dan berhemat dan tentunya akan dapat memberikan manfaat yang besar kepada rakyat.


Saya secara peribadi berpandangan bahawa perang melawan rasuah wajar di jadikan upaya penting dan tanggungjawab utama pemerintah;malah pada hemat saya juga,ketiadaan institusi Hisbah atau Ombudsman ini antara penyebab utama korupsi membarah di dalam masyarakat.Akan tetapi perkara yang paling penting ialah 'political will' dari pimpinan dan kemampuan untuk melembagakan Hisbah atau Ombudsman ini yang tidak dicemari tangan-tangan politik dan benar-benar bebas yang amat sangat di perlukan.Jika tidak,ianya tidak akan memberikan sebarang makna.

Tuntutan politik hari ini memerlukan polisi atau dasar yang benar-benar dapat memberikan manfaat kepada rakyat.Politik retoriks atau dasar yang hanya berbentuk retorika semata-mata tidak akan dapat mengaburi mata rakyat yang semakin bersifat kritikal.

Kerana itulah saya melihat indeks KPI (key performance indicator) mahupun laungan melawan rasuah yang keluar dari mulut Perdana Menteri tidak lebih bersifat retoriks semata-mata;bagaimana untuk menentukan KPI jika tidak ada suatu badan yang benar-benar bebas memantau dan menentukan?Adalah menjadi lelucon jika yang menentukan indeks tersebut terhadap menteri kabinet atau Menteri Besar atau Ahli Parlimen/ADUN BN ialah Perdana Menteri sendiri!Sampai bila pun budaya feudal dan mengampu akan tetap,malah kian subur.

Demikian itu,sementara kita perlu memperkasakan iltizam untuk memberikan yang terbaik kepada rakyat,upaya dan inisiatif berterusan harus di lakukan disamping tidak terkepung di dalam budaya lama politik mahupun pentadbiran yang bobrok sekian lama di warisi dari UMNO/BN.Bagi mencapai maksud tersebut dan bagi melaksanakan amanah kepada rakyat,sudah sampai ketikanya institusi Hisbah/Ombudsman ini di lembagakan di negeri-negeri yang di pimpin oleh PR.Rakyat di luar sana yang akan menghakimi.

Sunday, July 26, 2009

Kelangsungan Aura Al-Marhum Jadikan Teladan



A L - H A D H A R A H
Alhamdulillah, syukur kita ke hadhrat Allah swt yang melimpahkan rahmatNya kepada sekelian makhluk. Selawat dan salam penuh kasih sayang kepada Junjungan kami Muhammad saw beserta semua kaum keluarga dan para sahabat yang dimuliakan hendaknya.
Bertemu kembali untuk meneruskan perjuangan ummah seperti yang telah ditinggalkan oleh pemimpin ulung ummat Islam dekad ini al-Marhum Dato` Fadhil Mohd Noor khususnya di bumi bertuah Malaysia.
` …sebagai pemikir ummat ketajaman pemikiran beliau dalam memahami masalah dan persoalan ummat Islam dan manusia sejagat, menjadikan al-Marhum mampu memberikan jawapan serta pandangan yang cukup bernas lagi relevan melalui istinbat dan ijtihad jama`e berdasarkan al-Quran al-Karim dan al-Hadith an-Nabawi. Buah fikiran beliau sering menyamai pandangan pemimpin gerakan Islam antarabangsa.`
` Kehadiran dan pandangan beliau sentiasa dinanti, terutama apabila timbul isu-isu baru. Kebiasaannya pandangan al-Marhum menjadi kata pemutus dan penutup dalam sesuatu perbincangan.` Allahyarham Ustaz Mohd Shauki Ibrahim Kata Aluan Buku Masyarakat Madani.
Begitulah yang terjadi di Mesyuarat AJK PAS Pusat dalam kes Muhammad Sabu dituduh khalwat. Semuanya teruja menanti pandangan dan hujahan Tuan Presiden; ` Sekaliannya senyap. Biasanya Ustaz Fadhil memetik satu atau dua hujah yang ditimbulkan. Beliau akan menjawab hujah itu. “Ada kata tadi Rasulullah tidak ambil apa-apa tindakan disiplin kepada Aisyah. Siapa kata? Siapa kata Rasulullah tidak ambil tindakan disiplin kepada Aisyah.” Suaranya keras sikit. Tiada responsif dari yang lain. “Tu, yang Baginda tidak bercakap sebulan dengan Aisyah, bukan disiplin? Tindakan disiplinlah tu!”
Habis sekaliannya terdiam. Pandangannya sama seperti Ustaz Harun, tetapi seni Ustaz Fadhil menyampaikan hujah itu berlainan dan mantiknya kukuh..` Buku Fadhil Noor dia guru…dia kawan.
`Keazamannya yang tinggi dan pergantungan yang kukuh kepada Allah Azzawa Jalla di dalam membuat sesuatu keputusan dan tindakan menghindarkan beliau dari kecewa dan berputus asa, malah al-Marhum sentiasa beristiqamah dalam perjuangannya.` Kata Aluan Buku Masyarakat Madani.
Ustaz Fadhil seorang yang setiakawan dan sentiasa berusaha menyelamatkan kawan baiknya dari terjerumus ke lembah hina dengan segala usaha dan upaya beliau sehinggalah Allah swt sendiri yang menentukan berjaya atau sebaliknya. Sebenarnya inilah latar belakang yang kebanyakan orang di sekeliling al-Marhum payah nak faham atau sengaja buat-buat tak faham mengenai hubungan beliau dengan Anwar Ibrahim.
Berlainan bahtera pasukan, bertempur tetapi kadangkala bertemu dan berpelukan. Hubungan rapat antara kedua insan ini sejak bersama dalam memimpin ABIM sehingga ke akhir hayat al-Marhum perlu dilihat dengan penuh jalinan ukhuwah serta prinsip Islam terutamanya dari konteks peribadi al-Marhum sendiri.
Sebagai contoh seperti yang diceritakan oleh Hj Subky dalam Fadhil Noor dia guru..dia kawan. Menjelang pilihanraya 1982 khabar maklumat bertiup kencang Anwar akan menyertai UMNO untuk bertanding pilihanraya. Sedangkan Ustaz Fadhil juga mengetahui bahawa pimpinan tertinggi ABIM telah membuat pertemuan dan berbincang hal berkaitan di Genting Highland. Keputusannya negatif bagi Anwar.
Pihak Anwar sendiri seperti mengelak untuk mendapatkan pandangan Ustaz Fadhil, sahabat karib yang pernah bersama dalam satu wadah. Dalam kesibukan al-Marhum memimpin PAS, beliau cuba juga mencari ruang untuk bertemu dengan Anwar. `Kerana gunung tidak datang kepada Muhammad, maka Muhammad pergi kepada gunung.
Ustaz Fadhil dari Alor Setar turun ke Kuala Lumpur dan bermalam di rumah Anwar. Ustaz Fadhil bertanyakan apakah benar berita yang bertiup kencang betapa dia hendak masuk UMNO dan bertanding? Anwar tidak dapat mengelak lagi dan menjawab, “Ya.” Keduanya berbincang panjang semalaman, mempersoal akan logik apa Anwar menyertai UMNO.
Ustaz Fadhil cuba memujuk untuk menghalangnya. Tiada justifikasi yang dapat diberikan. Semua hujah memihak kepada Ustaz Fadhil. Pagi sebelum pulang, Anwar menghantar Ustaz Fadhil ke perhentian bas ke Alor Setar. Al-Marhum merayu lagi supaya jangan menyertai UMNO terutama menjelang pilihanraya. Jika nak masuk jugak masuklah lepas pilihanraya! Tolonglah!! Tolonglah!! “Ana budak degil, jawab Anwar,” kata Ustaz Fadhil itulah ayatnya yang terakhir kepada beliau sebelum menyertai UMNO.` Petikan Fadhil Noor dia guru…dia kawan.
Dua kelasi yang pernah bersahabat baik, berpisah lagi… kali ini jurangnya semakin melebar dan sengit. Anwar dapat apa yang dihajatinya mungkin.. kehidupannya bergemerlapan, namun Si Sahabat setia tetap dengan prinsipnya mengharungi badai samudera perjuangan Islam dan ummahnya. Namun di hati kecil seorang mujahid yang setiakawan sentiasa berdoa supaya sahabatnya itu diketemukan jalan pulang…
Hari-hari berlalu.. mereka semakin menjauh namun hati Sang Setia sentiasa merindui ukhuwah sejati. Takdir Maha Kuasa, Anwar dirundung malang sekali lagi setelah malang kali pertama memilih UMNO(tapi bagi Anwar tidak). Dia ditendang keluar oleh mentornya sendiri Dr. Mahathir Muhammad bagaikan anjing kurap…
Di kala Anwar sekeluarga bersedih pilu…Ustaz Fadhil sekali lagi muncul sebagai seorang yang pernah bersahabat dan yang terlebih penting sebagai pemimpin ummah.Menurut Hj Subky Latif; `Ustaz Fadhil jauh darinya (Anwar) di hari-hari gembiranya, tetapi ada di sisinya di hari-hari dukanya.
Itulah kawan sejati, tidak bersama di hari senang tetapi bersama susah.`Harapan tinggi al-Marhum sebenarnya supaya Si Sahabat cepat sedar dan kembali kepada perjuangan Islam yang sejati seperti zaman mereka muda belia dahulu memimpin ABIM. Sebagai seorang pemimpin ummah yang berjiwa besar dan menjaga akhlaknya sendiri supaya tidak mengguriskan lagi hati sahabat yang sedang gundah gulana.
Apatah lagi dengan perwatakan beliau yang selalu melayani anak-anak buahnya dengan sikap seorang ayah yang kurang bercakap dan tidak menjawab semua soalan anak-anak. Beliau lebih cenderung membiarkan Si Sahabat, rakan-rakan dan anak-anak buahnya akan faham sendiri dengan aqal sihat yang di beri Allah swt suatu hari nanti. Beliau tidak melafazkan bahawa inilah kifarat terhadap yang empunya diri, tidak menghiraukan nasihat dan prinsip haraki.
Al-Marhum bertindak bijaksana apabila beliau berkunjung ke rumah Anwar pada tahun 1982 untuk menasihati Anwar, malah al-Marhum menyerlahkan lagi kebijaksanaan kepimpinannya apabila turut menziarahi Anwar dikediamannya pada tahun 1998. Hasrat yang tinggi menggunung untuk membimbing dan memimpin seorang individu ummah tidak mampu diusahakan dengan sebaiknya kerana tanggungjawab al-Marhum bukan terhadap sahabat beliau seorang.
Lebih-lebih lagi tahap kesihatan beliau sendiri mulai uzur dan selepas itu Si Sahabat tadi pula merengkok di penjara menyukarkan lagi hubungan akan kembali intim seperti zaman muda. Dalam keuzuran dan berjauhan beliau masih setia malah sayang serta kasih terhadap nilai-nilai persahabatan sejati, sanggup membimbing tangan-tangan mereka yang `lemah` ke jalan kebenaran, al-Marhum di depan, beliau yang menunjukkan jalan dan arah perjuangan.
Ummah menyayangi, tetapi Allah swt lebih mengasihi dari segala yang mengasihi, al-Marhum dijemput kembali ke rahmatullah pada ketika UMNO dalam berparti pemimpinnya berhenti dengan sendiri. Pemimpin ummah masih tiada pengganti, ummah tengah tercari-cari bakal pengganti.
Pemimpin PAS, Hj Hadi lah yang sepatutnya menjadi jurumudi, tetapi yang veteran pula tak pandai mencontohi al-Marhum Yusuf ar-Rawi, jawatan dibuat macam hakmilik sendiri. Mampukah Hj Hadi menggalas tugas-tugas yang diberi dengan teliti, terutama berhadapan dengan pelbagai situasi, provokasi malah tribulasi dari musuh dan rakan-rakan sendiri?
Al-Marhum dari segi fizikalnya bertubuh lemah tetapi terbukti cekal hati dan berprinsip dari semua segi. Semua yang kuat-kuat, profesional malah yang `degil` terpaksa akur bila al-Marhum `sudi`. Hj Hadi bertubuh sasa, suka berkuda malah ramai pengikut setia tetapi tempoh 7 tahun berlalu macam tak percaya.. dia diletakkan dalam raga untuk orang lain heret dengan kereta kuda. Orang utara kata, kalau lagu ni.. cacamerba! Kalau ummah tak sedar juga alamat bahaya bakal menimpa. Nauzubillah! Dari -Ibnu Ramadhan. ``qulil haq walau kana murron``-katakanlah kebenaran itu walaupun ianya pahit-




*Di petik dari http://kedahlanie.blogspot.com/

Catatan Pinggir

Saya secara peribadi begitu mengkagumi Almarhum.Kepada saya Almarhum bukan sekadar pemimpin PAS tetapi juga pemimpin Ummah dan Negara.Lihat sahaja beberapa pendekatan politik yang diambil beliau sewaktu memimpin PAS terutamanya dalam kerangka politik non-perkauman;bagaimana beliau,sebagai pemimpin gerakan Islam menyantuni mereka yang bukan-Melayu serta parti-parti politik yang lain menunjukkan Almarhum seorang pemimpin yang berpandangan jauh malah memahami strata politik tanahair yang rencam.
Dan saya ada menulis mengenai Almarhum di bawah tajuk:DUA TAHUN DIDALAM REFORMASI;Suatu Catatan Peribadi.

Friday, July 24, 2009



Pemikiran Arena Wati mengenai rasuah dan kekuasaan
H Fansuri
Arenawati atau nama aslinya Muhammad Dahlan bin Abdul Biang, Andi Mohalan Andi Beang tidak hanya sasterawan, malah wartawan terbilang, pejuang yang jelas yang muncul sejak zaman yang pernah menyaksikan pelbagai jenis perang yang melanda negara kita.

Kekayaan khazanah pengalamannya tidak terhitung. Beliau lahir pada 30 Julai 1925 di Makasar, Indonesia. Lelaki yang hidupnya penuh kaya dengan pengalaman ini memiliki kekuatan jalur bahasanya yang tersendiri. Arena mendapat pendidikan awal di sekolah Belanda, Hollands Indische School, sebelum meletus Perang Dunia II. Semasa Perang Dunia II, beliau memulakan kerjayanya sebagai pelaut pada tahun 1943.
Pengalamannya dalam bidang ini meningkatkan lagi kemampuan beliau dalam penulisan dan menghasilkan novel yang baik. Beliau menamatkan pengajian menengahnya di Makasar pada tahun 1953.
Selepas tamat persekolahan, Arena bekerja dengan syarikat penerbitan di Singapura, dan kemudiannya ke Johor Baru dan Brunei. Dalam tempoh ini, beliau telah menjadi warganegara Malaysia dan antara tahun 1962 hingga 1974, beliau bertugas di Pustaka Antara, Kuala Lumpur.
Arena Wati terjun dalam dunia kewartawanan sekitar tahun 1954 dan pernah menjadi editor di Pustaka Antara dan akhirnya menerima anugerah Sasterawan Negara pada 1988. Kebanyakan karya Arena Wati berbentuk akademik, imaginatif, mencabar minda dan kritikannya pedas dan berbisa.
Pendirian Arenawati mengenai rasuah
Dalam Seminar Pemikiran Sasterawan Negara Arenawati yang diadakan di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) pada 9 - 10 Jun lalu, Mana Sikana lewat kertas kerjanya telah menyimpulkan bahawa Pak Arena mempunyai pendirian yang keras ke atas isu rasuah dalam sesebuah negara.
Hal ini, beliau rujuk berdasarkan kajiannya ke atas skrip drama Pak Arena berjudul 'Kutukan Dari Langit' yang memperihal kisah Patigo dan kekasihnya Ratina. Drama ini banyak menyentuh hal kekuasaan, rasuah, skandal dan penyelewengan.
"Lingkaran pertuduhan dan penghujahan dalam Kutukan Dari Langit karya Arena Wati, kelihatan berlegar di sekitar pusat pemikiran pengadilan di mahkamah. Namun, secara tidak langsung turut dihadirkan pelbagai subjek lainnya, yang turut berangkaian dengan pelbagai macam, terutamanya persoalan rasuah.
"Di sana sini, pengarang menyentuh dengan sinis penyalahgunaan kekuasaan dalam pemerintahan dan masyarakat, yang menggalakkan rasuah," kata beliau.
Secara umum, menurut beliau drama Arena ini menelanjangi perilaku rasuah dan sikap pemerintah atau penguasa. Suburnya rasuah seiring dengan kata-kata akronim ABS: asal bapak senang, dan bermaharajalelalah sang rasuah.
Menyentuh karya Pak Arena itu, beliau menyifatkan bahawa lingkaran birokrasi digambarkan sangat menggerunkan. Zaman order-order baru yang kaya dengan kejahatan rasuah itu, dicontohkan pada halaman 18, .. "untuk jadi polis, mesti bayar wang bernilai 20 sapi.
Untuk jadi tentera, mesti bayar wang bernilai 25 sapi. Bagaimana akan diganti pembayaran itu? Gaji mereka hanya cukup dimakan seminggu. Wajar, jika mereka rasuah dan amalkan pungutan paksa".
"Sikap idealis pengarang untuk mendedah dan memperbaiki moral masyarakat sangat menonjol, sehingga drama ini menyentuh unsur moral supaya masyarakat menyedari setan masyarakat yang boleh menjahanamkan negara.
Motif rasuah dihadirkan, yang membayangkan Arena Wati semacam muak dengan kehidupan terkini yang kaya dengan rasuah itu.
"Ia mencela habis-habisan dalam drama ini, sesungguhnya ia tidak wajar, tidak bermoral, dan melakukan munafik kepada seluruh manusia.
"Diheretnya juga, kemajuan ilmu pengetahuan yang telah menjadikan manusia sombong, seolah-olah dia sahaja yang pandai, tetapi rupa-rupanya menggunakan ilmunya untuk pemantapan dirinya, ia digelar bagaikan Fir'aun moden, kerana ia juga melakukan rasuah ilmu," kata beliau.
Kajian ke atas watak perasuah
Patigo: ..Rasuah, penipuan dan pencurian berleluasa. Ilmu digunakan berperanan salah.. Penyelewengan dianggap kebijaksanaan. Ramai anggota polis sepakat mencuri. Ramai anggota tentera bersubahat merompak dan tembak rakyat sendiri.. Nasionalis menggadai hak negara. Keadilan dikalahkan penganiayaan. Dalam situasi dan keadaan begitu Ratina semakin kaya.(Kutukan dari Langit: 79)
Mana Sikana berkata, tuduhan rasuah ini jugalah yang ditimpakan kepada salah satu watak yang cuba dijelmakan dalam skrip itu, iaitu Ratina. Patiga, seorang pensyarah telah menghantar tiga orang siswazah, calon sarjana bidang insektologi dan botani, membuat kerja lapangan di sekitar Bintamurung, Manoli, Lamakaji, Sunda Besar.
Tambah beliau, hasil daripada kajian inilah Patigo mengetahui Ratina masih hidup, malah memiliki kebun bunga dan dusun buah seluas 496 hektar, iaitu
'Ratina Bloomen Per' dan Ratina Rozen Tuin'.
"Patigo sampai kepada suatu puncak, apabila dia ditekan-tekan dengan pelbagai tuduhan terhadap Ratina: sebenarnya dia melakukan rasuah. Tetapi soalnya bagaimana dia hendak meyakinkan mahkamah di sebuah negara yang rasuah itu? Bagaimana cara pembuktian perasuahan dilakukan oleh Ratina?
Berikut dikepilkan petikan dialog seorang ketua hakim yang meminta warga mahkamah berhati-hati terhadap Patigo.
Ketua Hakim: Mahkamah diperingatkan! Jangan bersikap ala Henrik Ibsen di Norway itu, apabila hadapi Patigo. Dia matang dan memiliki keyakinan. Nanti terjerumus ke dalam lubang yang kamu gali. Patigo itu profesor. (Kutukan dari Langit: 112)
Ketika merujuk perenggan berisi dialog di atas, Mana Sikana berkata, petikan dialog tersebut menunjukkan bahawa telah wujud kepekaan sasterawan negara itu ke atas isu rasuah melalui penelitian tajamnya terhadap naskhah agung milik bapa drama dunia moden.
Arena Wati sengaja menghadirkan tokoh Henrik Ibsen dalam konteks pengukuhan tekstualiti dramanya. Daripada sudut lain untuk membayangkan kearifan penulis terhadap Henrik Ibsen; bapa drama dunia moden itu.
"Membaca Kutukan dari Langit kita akan berhadapan dengan An Enemy of the People (1882), yang menggambarkan hal skandal, rasuah dan mencitrakan moraliti zaman yang bobrok.
"Antara 27 buah drama realisme Ibsen, An Enemy of the People sering dijadikan ikonik kepada kerja pendramanya, kerana pencitraan yang 'real', tetapi penuh rumit dan kompleks. Ciri-ciri itu saya kira diwarisi oleh Kutukan dari Langit," kata Mana Sikana.
Pendirian Arena Wati berhubung kekuasaan
Daripada segi politik, sikap dan pendirian sasterawan negara ini sangat jelas sekali memihak kepada kekuasaan politik yang mengambil perhitungan unsur-unsur kemanusiaan; keadilan, kesaksamaan, kasih sayang dan kepekaan ke atas golongan lemah yang perlukan bantuan.
Mana Sikana berkata, menerusi skrip drama 'Kutukan dari Langit', aspek kekuasaan disentuh dengan banyaknya. Tambahnya secara politik, kekuasaan menjadi dasar pengaturan negara atau institusi, alat untuk mencapai dan mempertahankannya. Dalam perjalanan kekuasaan, penguasa mempunyai pelbagai cara.
"Dalam 'Kutukan dari Langit' pengarang mengemukakan beberapa pandangan, ada ketua secara mulia berkongsi kuasa, menyerahkan mandat kepada ahli untuk berbincang dan hanya kata putus bila kiranya ada perbalahan.
"Ada juga ketua, yang hanya memberi perintah, memutuskan dan memberi arahan, orang bawahnya dikerah untuk memudahkan kerja-kerja pemerintahannya, ia bersifat diskriminatif dan menolong kepada orang-orang yang pernah menolongnya."
"Kutukan dari Langit sangat mengutuk ketua jenis kedua, kerana ia membenihkan praktik menyalahgunakan kekuasaan dan akhirnya menimbulkan sistem anarki. Akibatnya, negara Doinensia mengalami kerumitan dan banyak masalah," katanya.
Laut pengetahuan dan samudera pengalaman Pak Arena Wati itu telah menakung segala macam ribuan buruk baik sikap kita. Dan kita ini masih belum mencedok selaut pemikiran Pak Arena berhubung isu kedudukan agama (Islam), bahasa Melayu dan kebudayaan.
Apakah pendirian Pak Arena berhubung hal kedudukan agama, bahasa Melayu dan budaya kita itu? Mungkin petikan di bawah ini adalah gambaran awal ke atas setitis mutiara ilmu yang terpercik dari lautan hikmahnya yang sempat kita sambut dengan penuh teliti dan waspada.
'Bengkok jarum pedoman cita-cita. Dekad akan datang, kau akan lihat agama di bibir, bukan di dada. Bahasa Melayu diejek. Budaya diganti tamadun lucah.' (Busa Hati, 2002)
Rujukan:-
Kutukan Dari Langit (2004)
Trilogi Busa: Busa Hati. (2002). Arena Wati. Penerbit UKM
22 Julai Sekolah Pemikiran Kg Baru
Dipetik dari HarakahDaily

Thursday, July 23, 2009

Sekadar Catatan Kecil



Baru kembali dari Muar,Johor.Ke sana kerana tuntutan tugas di Mahkamah.Sempat juga diantara sela-sela masa di mahkamah untuk ngobrol dan bertukar fikiran dengan teman-teman peguam dari Johore Bar.

Tentunya isu tragedi kematian Sdr.Teoh menjadi topik hangat.Kesemua teman yang saya temui melahirkan ketidakpuasan hati dengan 'terms of reference' Suruhanjaya Siasatan Di Raja yang hanya sekadar meneliti kaedah soalsiasiasat yang dijalankan oleh SPRM dan meminggirkan terma rujukan yang paling penting iaitu bagaimana atau punca kematian Teoh.

Saya percaya majoriti dari kalangan rakyat khususnya keluarga mendiang Teoh inginkan penjelasan sebenar dan tuntas akan sebab dan punca kematian beliau;bukannya hanya sekadar melepaskan batuk di tangga.Kelihatannya Najib Razak mencabar intelektualiti rakyat kerana seolah-olah memikirkan rakyat tidak boleh berfikir.

Dan kelihatannya keadilan sekadar mengikut selera UMNO/BN,bukannya diatas lunas-lunas yang diterima sejagat.

Selain dari itu kelihatannya kemasukan Sdr.Dato Chua Jui Meng ke KEADILAN mendapat reaksi yang cukup positif.Sentimen ini bukan sahaja dari kalangan teman-teman tetapi juga dari mereka yang di temui di kedai makan.

Tuesday, July 21, 2009


Demo anti-ISA 'solidariti untuk Teoh'


Penentang Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) boleh berkumpul di tiga lokasi sebelum berarak ke Istana Negara dalam demonstrasi besar-besaran untuk menyerahkan memorandum, 1 Ogos ini.


Tiga lokasi yang menjadi pusat perhimpunan anti-kerajaan dipilih: kompleks membeli-belah Sogo, Masjid Jamek dan KL Sentral, kata ketua Pemuda PAS yang terlibat dalam Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) yang menganjurkan perhimpunan itu.


Nasrudin Hasan juga berkata perhimpunan itu boleh dijadikan pentas untuk menuntut keadilan bagi Teoh Beng Hock - setiausaha exco kerajaan Selangor, Ean Yong Hian Wah - yang ditemui mati dalam tanda tanya dekat pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Khamis lalu.


"Serentak tarikh ini juga, semangat solidariti ummah bangkit berhimpun untuk menentang semua bentuk kezaliman termasuk tragedi yang menimpa Teoh setelah dijumpai terbunuh di Plaza Masalam sejurus disiasat oleh SPRM," katanya di blog peribadi Episode Sebuah Perjuangan.


Nasrudin juga mengarah ahli-ahli dewan itu di peringkat kawasan dan negeri untuk memobilisasi orang ramai agar menyertai perhimpunan tersebut. GMI belum mengeluarkan kenyataan rasmi berhubung lokasi awal berhimpun sebelum bergerak ke Istana Negara.


Jumaat lalu, mantan perdana menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi dilaporkan berkata kerajaan wajar "berani memansuhkan" akta tersebut dalam agenda pembaharuan - bawah perdana menteri baru Datuk Seri Najib Razak.


Abdullah berkata ISA memberi kuasa yang besar serta skop yang mungkin terlalu luas untuk pihak berkuasa menentukan apa yang boleh dianggap sebagai ancaman keselamatan.


Pada 13 Julai, Pemuda Gerakan secara terbuka menyatakan sokongan terhadap - dan turut serta dalam - demonstrasi itu yang turut disertai pembangkang dan NGO hak asasi.Pada 22 Jun lalu, GMI mensasarkan kehadiran penentang ISA "sekurang-kurang menyamai jumlah mereka yang menyertai perarakan anjuran Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (Bersih)", dua tahun lalu.

Pada perarakan ke Istana Negara pada November 2007, kira-kira 40,000 ribu orang turun bersama-sama dengan tokoh-tokoh pembangkang.


Tarikh 1 Ogos dipilih sempena 49 tahun ISA yang digubal sejak 1 Ogos tahun 1960.

*Sumber berita dari Malaysiakini



I.S.A-Ikut Suka Aku,Ini Seksaan Aku




Rakus, kau perkosakan jiwa rakyat
Kau rampas anugerah kurnian ilahi
Apakah ertinya kebebasan dibawah belenggu kau
Apakah ertinya kemerdekaan dibawah pengaruh kau

Fitnah, kau lontarkan tohmahan kau
Kau palitkan arang ke muka ku
Apakah ertinya maruah dibawah fahaman kau
Apakah ertinya hak dibawah telunjuk kau

Zalim, kau seksa jiwa rakyat
Deraan ku menjadi hilai tawa kau
Kebebasan ku menjadi percaturan politik kau
Kemanusianku menjadi mainan kau
Kesejahteraaan negara kau kata
Keselamatan negara kau kata
I.S.A - Ikut Suka Aku, kau kata
I.S.A - Ini Seksaan Aku. kau kata

Akan kami leraikan jasad kau
Akan kami leburkan jiwa kau
Akan kami lenyapkan nama kau
Akan kami kuburkan kamu … I.S.A.
Bangsat! Korup! Zalim!
Inilah … seranah rakyat terhadap kau

Puisi ini karya Sdr.Amer Hamzah Arshad yang dipetik dari laman



Monday, July 20, 2009


Kenapa ISA zalim?
ISA zalim kerana:
menahan dan memenjara aktivis tanpa bicara
merampas hak kebebasan aktivis
mencabul hak asasi manusia seorang aktivis
menafikan hak aktivis membela diri di mahkamah terbuka
menzalimi isteri, anak-anak, keluarga dan rakan-rakan aktivis
memaksa aktivis untuk akur hidup dalam penjara walaupun tidak pernah disabitkan dengan sebarang kesalahan
melanggar prinsip bahawa aktivis tidak bersalah sehingga dibuktikan ia bersalah di mahkamah terbuka
memenjarakan aktivis dengan niat jahat (mala fide) mereka-reka alasan penahanan
Setiap aktivis hendaklah betul-betul yakin bahawa kezaliman ISA adalah kerana ia melanggar prinsip-prinsip di atas. Jika aktivis tidak sedikit disentuh sekali pun oleh SB semasa tahanan 60 hari atau telah dilayan dengan baik sepanjang ditahan di Kem Kamunting, ISA tetap zalim kerana ia mencabul prinsip-prinsip di atas! Jangan sekali-kali keliru!
Bagaimana ISA menzalimi mangsa?
ISA menzalimi mangsa dengan berselindung di sebalik undang-undang. Ini dilakukan dengan:
menahan aktivis selama 60 hari untuk disoal-siasat oleh SB tanpa diberi ruang untuk berhubung dengan peguam atau anggota keluarga
memenjara aktivis selama 2, 4, 6, 8, 10, 12 tahun atau lebih di Kem Kamunting di atas kuasa Menteri Keselamatan Dalam Negeri
Tindakan pertama dilakukan di bawah Seksyen 73, ISA dan tindakan kedua diambil di bawah Seksyen 8, ISA.
Apa jadi semasa tahanan 60 hari?
Aktivis akan berdepan dengan sebahagian, kesemua atau lebih daripada perkara-perkara berikut:
dibawa ke lokasi rahsia
dikurung di sebuah sel yang sunyi, kotor lagi menakutkan
terpaksa berdepan dengan SB yang ganas dan buas!
disoal-siasat berjam-jam
dihalang tidur, rehat dan melakukan ibadah-ibadah tambahan
dibogelkan
dipaksa melakonkan adegan seks
dipaksa berjalan itik, lompat katak atau berenang di atas lantai yang kering!
diludah muka, dipaksa telan air ludah SB atau menghirup air yang dicurahkan di atas lantai
dipukul, diterajang, dibelasah dan diseksa dengan dicucuh badan dengan puntong rokok dan lain-lain
diliwat dengan sejenis objek atau alat
diancam untuk diliwat oleh SB
dipaksa membuat pengakuan dan kerjasama serta menandatangani beberapa dokumen palsu!
Apa jadi semasa ditahan di Kem Kamunting?
dipenjara tanpa bicara
dituduh dengan tuduhan yang direka-reka
dipaksa hidup seperti orang salah
dipaksa patuh dengan peraturan penjara
dirampas hak untuk membela diri
dikurung sekali lagi bersendirian dalam sel sunyi
dipaksa menjalani program pemulihan
didesak untuk mengaku menyesal, sedar kesalahan yang 'dilakukan' dan insaf serta tidak mahu mengulangi 'kesilapan' silam!
ditekan agar tunduk kepada kehendak Putrajaya dan Bukit Aman
didesak agar tidak akan aktif dalam politik atau aktivisme sosial tetapi sebaliknya menumpu dalam membangunkan kerjaya dan keluarga semata-mata!
didesak untuk tidak menentang Umno-BN
dipujuk untuk menyokong Umno-BN
dipujuk dan didesak untuk menjadi ahli Umno.
Apa yang tidak benar tentang pembebasan ISA?
Ketahuilah bahawa aktivis tidak bebas daripada penahanan ISA kerana:
'bekerjasama' dan membuat pengakuan di hadapan SB semasa soal-siasat 60 hari
berkelakuan baik dan mematuhi semua peraturan semasa di Kem Kamunting
patuh kepada arahan dan mengikuti semua program pemulihan di Kem Kamunting
patuh kepada nasihat dan percaya sepenuhnya dengan apa yang diberitahu serta janji-janji SB yang datang setiap tiga bulan menemui aktivis di Kem Kamunting membuat rayuan dan mengaku sudah insaf kepada Lembaga Penasihat semasa berada di Kem Kamunting bagi tujuan agar dibebaskan
tunduk dan melutut kepada kehendak Putrajaya dan Bukit Aman
Apa yang benar tentang pembebasan ISA?
Ketahuilah, insya-Allah aktivis akan bebas daripada penahanan ISA dengan:
meningkatnya tekanan masyarakat antarabangsa khususnya melalui badan-badan hak asasi manusia
dimartabatkan oleh Amnesty International sebagai Prisoner of Conscience dan oleh Islamic Human Rights Commission (London) sebagai Prisoner of Faith
meluasnya tekanan dan tuntutan rakyat tempatan
semakin semaraknya kempen-kempen yang menuntut pembebasan aktivis
pendedahan pembohongan dan penipuan pemerintah ke atas aktivis
terus mencabar keputusan dan tindakan pemerintah menahan aktivis di mahkamah
Isteri, anak-anak dan keluarga bangkit lawan.
Apa yang mesti aktivis lakukan?
Aktivis mesti bangkit melawan dan jangan sekali-kali duduk diam untuk menanti kebebasan percuma! Aktivis hendaklah:
bantu GMI gerak dan jayakan kempen di peringkat tempatan dan antarabangsa
hantar memorandum kepada Suhakam
keluarkan kenyataan akhbar
tulis dan terbitkan buku
tulis dan siarkan rencana dalam media alternatif
galakkan isteri dan anak-anak untuk memberi kerjasama sepenuhnya dan berganding tenaga bersama-sama GMI
galakkan isteri ditemubual oleh media antarabangsa dan media alternatif tempatan
galakkan isteri dan anak-anak untuk bertemu atau 'ambush' Perdana Menteri dan menteri-menteri tertentu
lancarkan mogok lapar
beri sokongan untuk isteri, anak-anak dan rakan-rakan lancarkan mogok lapar serentak di luar.
Apa yang mesti aktivis yakini?
Aktivis mestilah meyakini hakikat sebenar ISA. Ianya terdiri daripada tiga perkara utama, iaitu:
ISA bukan untuk keselamatan negara. ISA digunakan hanya bagi melindungi kuasa politik Umno-BN
ISA adalah senjata politik Umno-BN untuk menumpaskan lawan politik mereka. Satu-satunya cara untuk berdepan dengan ISA adalah lawan secara politik
Jangan takut kepada ISA! Kerana takut itulah yang Umno-BN mahukan daripada rakyat.
*Oleh Tuan Hj Saari Sungib (Pak Abu Urwah),bekas tahanan ISA

Thursday, July 16, 2009

Berita Pilu Dari Malaysiakini




SU politik exco mati jatuh bangunan SPRM
Jul 16, 09 5:20pm
kemaskini 7.43pm Setiausaha politik exco kerajaan Selangor, Ean Yong Hian Wah, terbunuh selepas dipercayai jatuh bangunan pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Selangor di Shah Alam. Mayat Teo Beng Hock, 30, ditemui di atas bumbung bangunan bersebelahan pejabat suruhanjaya tersebut.
Semalam Teo telah dibawa ke pejabat tersebut untuk disoal siasat berhubung dakwaan salah guna wang peruntukan DUN membabitkan beberapa ADUN Pakatan Rakyat negeri itu.
Berikutan berita mengejut dan luar biasa tersebut, para pemimpin Pakatan, termasuk Ean, bergegas ke bangunan tersebut. Pemimpin DAP lain yang berada di pejabat SPRM termasuk exco kerajaan Selangor, Ronnie Liu; Speaker DUN Teng Chang Khim dan ahli parlimen Petaling Jaya Selatan, Tony Pua.Liu and Teng mengesahkan bahawa mayat itu mendiang Teo.
Sewaktu ditemui, mendiang berbaju biru bersama kot hitam dan seluar putih. Dalam sidang media di pejabat SPRM negeri itu, Pengarah Siasatan SPRM Datuk Shukri Abdull berkata mayat ditemui jam 1.30 tengah hari ini.
Ditanya bagaimana mendiang ditemui, beliau berkata seorang pegawai suruhanjaya ke tempat kejadian selepas mendengar jeritan seseorang tentang mayat itu.
Menurutnya lagi, siasatan terhadap Teo - sebagai saksi kes - selesai kira-kira 3.45 pagi tadi tetapi dilihat masih berada di bangunan tersebut sekitar jam 6 pagi. SPRM tidak jelas sama ada beliau mati akibat terjatuh atau terjun dari bangunan tersebut.
Sementara itu, SPRM mengesahkan sedang menyiasat empat ADUN Selangor berhubung dakwaan salah guna peruntukan wakil rakyat.Shukri mengesahkan suruhanjaya itu semalam menyerbu empat pejabat ADUN berkenaan dan meneliti beberapa dokumen bagi membantu siasatan, lapor laman web Utusan Malaysia.
"(Siasatan) itu prosedur biasa. Kalau kita terima apa-apa aduan, memang kita akan ke pejabat atau rumah mereka," katanya kepada pemberita di Akademi SPRM hari ini.
Sementara itu, peguam M Manoharan, yang menemani Teo ke pejabat SPRM semalam berkata, mendiang kelihatan biasa dan tidak menunjukkan sebarang tanda menghadapi sebarang tekanan.
"Dia nampak gembira dan tenang. Saya menasihatkannya bagaimana hendak mengendalikan soal siasat tersebut kerana saya tidak dibenarkan untuk bersamanya" katanya.
Manoharan, yang juga ADUN Kota Alam Shah kali terakhir melihat Teo pada kira-kira jam 7 petang semalam.
Setakat jam 6 petang ini, mayat Teo masih berada di atas bumbung tempat dia jatuh.Komputer riba Teo dirampasPejabat Ean telah diserbu SPRM semalam di mana sebuah komputer riba milik Teo dan sebuah komputer meja telah dirampas.
SPRM juga menyerbu pejabat ADUN Kampung Tunku, Lau Weng San.Selain Ean dan Lau, lima lagi wakil rakyat Pakatan turut disiasat, iaitu Teresa Kok (Kinrara), Hannah Yeoh (Subang), Elizabeth Wong (Bukit Lanjan), Dr Cheah Wing Yin (Damansara Utama) and Edward Lee (Bukit Gasing).
SPRM sebelum itu telah menyoal siasat beberapa orang, termasuk pembantu lima wakil rakyat - Ean, Lau, Kok, Wong dan Yeoh.Wakil rakyat Pakatan Selangor masing-masing diberi RM500,000 setahun untuk membiayai program kemasyarakatan di kawasan masing-masing. SPRM mendakwa dana tersebut telah disalahguna.
R Sivarasa, yang juga ahli parlimen Subang berkata, kematian Teo berlaku dalam keadaan yang meragukan."Sehingga ini, kita mempertanggungjawab SPRM terhadap kematian tersebut sehingga kita mendapat penjelasan yang memuaskan," katanya.

Tuesday, July 14, 2009

Hikayat Sang Maharaja Dermawan

Maka gegakgempitalah tepukan dan berhamburlah puji-pujian yang melangit apabila Sang Maharaja menitahkan dianugerahkan secebis dari khazanah kepada hamba rakyat.Maka para sida-sida yang telah dikembirikan pun terus mencanangkan betapa Sang Maharaja begitu bermurahhati kepada rakyat sehingga begitu sekali berkorban sempena tiga purnama naik takhta.
"Lihatlah pengorbanan Sang Maharaja demi untuk rakyat.Lihatlah betapa simpati dan caknanya Sang Maharaja kepada rakyat sehingga kekayaan di limpahkan kepada rakyat",demikianlah tutur Sida yang menjaga hal ehwal tetuang udara dan peti gambar yang dulunya pernah membakar jambatan.

"Limpah kurnia Sang Maharaja kepada rakyat adalah bukti betapa rakyat didahulukan,"ujar Sida yang setiap kali bercakap bersemburan air liur kerana kontot lidahnya.Sida ini menjaga hal ehwal keselamatan negeri adanya.

"Sahaya begitu kagum kepada ke-pemerintah-an Sang Maharaja kerana memang bijaksana lagi bijaksini.Tiada duanya di alam ini.Sang Maharajalah pemimpin ulung bangsa yang mementingkan kebajikan rakyat,"ucap mantan Sida dengan tersengih-sengih sambil memandang kamera.Mantan Sida ini baru-baru ini dikatakan membina mahligai di kayangan dengan ongkos berlaksa-laksa yang melampaui gajinya.

Begitulah antara komen para Sida yang sempat di catatkan.Manakala para tukang canang ampusini ampusana pun apatah lagi bergerobak ditulis diatas daun lontar diedar kepada seluruh rakyat jelata betapa kasih dan sayangnya Sang Maharaja kepada rakyat sehingga sanggup berkorban menganugerahkan hadiah.

"Sang Maharaja Pemurah",terpampang aksara yang besar-besar diatas daun lontar terbitan tukang canang yang daun lontarnya sudah tidak laku dijual.
"Anugerah kepada rakyat:lambang Sang Maharaja mendahulukan rakyat",begitulah ayat diatas daun lontar tertulis oleh Warta Harian Daun Lontar.
Manakala para pendita dan mahaguru di Pusat Pertapaan Tertinggi dengan gahnya memberikan komentar dengan menggunakan bahasa yang cukup tinggi lagi berpuisi memuji dan memuja akan ke-dermawan-an Sang Maharaja yang tiada tolok bandingnya.Tiadalah duanya akan Sang Maharaja di mata para pendita dan mahaguru itu yang sesetengah orang disamakan dengan kangkung jua adanya.
Khabarnya akan anugerah itu akan di uar-uarkan lebih dari 44 hari;khabarnya akan senantiasa di senandungkan akan anugerah khazanah itu hingga ke Majlis Pencak memilih wali negara yang baru 3 tahun lagi.
Malah khabarnya telah diturunkan titah kepada semua jabatan seantero negeri untuk senantiasa memainkan lagu ini buat mengingatkan rakyat betapa hambarakyat tiadalah punya pilihan melainkan berterimakasih dan bersyukur kepada Sang Maharaja adanya.
Para kuwala yang berkerja dengan Jabatan Kemajuan Untuk Masyarakat Bahagia atau ringkasnya KUMBAH yang gajinya dibayar dari wang rakyat tetapi bekerja semata-mata untuk Sang Maharaja juga telah diarahkan untuk berterusan meng-kelong rakyat betapa perlu berterimakasih kepada Sang Maharaja.
Arakian baru-baru ini menurut cerita sahibul hikayat,adapun seorang lagi Sida yang menjawat jawatan Tukang Palu Mendongeng atau ringkasnya TPM yang juga orang nombor dua selepas Sang Maharaja dengan penuh semangat sehingga terlondeh simpai kain pelikatnya menyeru dan meng-kelong rakyat betapa murah hatinya Sang Maharaja melimpahkan anugerah kepada rakyat,rakyat patut bersyukur dan berterimakasih,betapa puak yang satu lagi yang di kenali sebagai Pembela Rakyat,ringkasnya PR tiada ia berkemampuan memberi anugerah sebesar itu.
Dengan penuh semangat Sida yang menjawat jawatan TPM itu bergebang dan disambut pula oleh para pengikut Sida dari perkumpulan Pertubuhan Lembaga Membangun Bangsa Utuh atau ringkasnya PELEMBU dengan tepukan gemuruh dan laungan Hidup PELEMBU!Adapun akan para pengikut itu mereka faham atau sebaliknya tiadalah diketahui;akan tetapi seperti yang sudah disurahkan selama ini,para pengikut itu memang setia adanya tidak kira apa sahaja yang disabdakan kerana takut mereka itu akan ketulahan kerana kelak tiada dapat kontrak.
Maka diperikan mereka yang hadir,adalah seorang budak yang masih budak lagi,agak-agak baru akil baligh gamaknya dan ubun-ubun pun masih lembut jua,adapun budak ini kurus tubuhnya dan bertocang rambutnya.Menurut yang menurut empunya hikayat budak itu dari darah dan dna seketurunan Hang Nadim yang menyelamatkan Temasik Di Langgar Todak itu;adapun budak bertoceng itu di gelar orang Taming Tak Cukup Skru.
Berdirilah Taming Tak Cukup Skru di hadapan majlis di balai penghadapan itu seraya bertanya:"Sekadar nak bertanya wahai Paduka TPM,adapun anugerah yang di anugerahkan oleh Sang Maharaja itu datangnya dari mana adanya?".
Dengan tersenyum-senyum ala Senyum Kambing seperti di dalam daun lontar Utusan Mengarut itu,Sida yang menjawat jawatan TPM pun menjawab:"Adapun anugerah itu dari milik khazanah negara jua adanya."
Habis sahaja Sida yang menjawat jawatan TPM itu menjawab,bergemuruhlah tepukan dari sidang hadirin dari Puak Lembaga Membangun Bangsa Utuh atau ringkasnya PELEMBU.
"Oooo...adapun khazanah negara itu kepunyaan siapa adanya?Adakah ianya milik Sang Maharaja peribadi atau pun harta PELEMBU?",Taming bertanya lagi sambil jari telunjuk kanannya mengorek telinga yang tak gatal.
Sambil mencebik sedikit bibirnya,Sida yang menjawat jawatan TPM itu pun dengan pantas menjawab:"Alahai,itupun tak tau ke?Khazanah negara milik negaralah...harta rakyat adanya!".
"Kalau harta rakyat kenapa pula mesti didendangkan sebagai anugerah mahupun hadiah kepada rakyat?Pada pemahaman saya adapun hadiah mestilah kepunyaan peribadi,adapun harta rakyat memanglah wajib diberikan semula kepada rakyat tak perlu dianugerahkan",ujar Taming berikutnya.
Maka berubahlah mimik muka Sida yang menjawat jawatan TPM itu.Terkedu akan lidahnya.
Majlis yang permai pun menjadi hingar bingar kerana semua yang hadir serentak bercakap sesama sendiri.Pok Leh Manjoi yang di bawa khas dari Manik Urai terus berpaling ke sahabatnya di sebelah,Dolah Parang Puting seraya berkata:"Ambo setuju benar denge budok tu royak.Hadiah ghapo kalu doh hok kito!".
Menurut yang empunya hikayat lagi,adapun Taming Tak Cukup Skru tiadalah dia duduk,terus dia berdiri sambil bercakap kuat-kuat:"Paduka TPM,anugerah yang diberi kepada rakyat dari harta rakyat sendiri itu,adapun berapa jumlahnya?Adakah sama dengan duit kamsen (komisyen) membeli jong dan bahtera dari negeri atas angin?Adakah senilai dengan membeli kapal terbang?Adakah sama dengan duit yang digunakan dari khazanah perut bumi selamatkan perniagaan anak-anak mantan Sang Maharaja ke-4 dulu dan saudaramara Sida yang lain?".
Sida yang berjawatan jawatan TPM sudah tidak tentu arah.Majlis tambah kucarkacir.Suara dari semua yang hadir berdengung bagai suara lebah.
"Adapun saya bertanya kepada Paduka TPM kenapa tidak dibantu atau digunakan anugerah dari harta rakyat untuk bantu anak-anak sekolah yang miskin atau bantu saudara kami,Orang Asal yang kais pagi makan pagi kais petang makan esok hari?Ini bukan dermawan namanya tapi nak tipu rakyat!" jerit Taming Tak Cukup Skru.
Sida yang menjawat jawatan TPM itu tambah gelabah.Maka Sida yang menjawat jawatan TPM pun berpaling kebelakang dan berbisik dengan Panglima Aku Yang Menurut Perintah yang menjaga keselamatan rakyat yang gajinya juga dibayar oleh rakyat.
Seketika kemudian kelihatan beberapa orang lelaki bertubuh sasa meluru kearah Taming Tak Cukup Skru;adapun mengikut yang empunya hikayat lelaki-lelaki bertubuh sasa itu sebahagian dari Agensi Aku Yang Menurut Perintah yang dikenali sebagai Serong Bertarung atau ringkasnya SB yang juga dikenali sebagi Cula Kambing atau ringkasnya CK.
Maka di igat dan di pasunglah akan budak yang baru akil baligh bernama Taming Tak Cukup Skru dan dibawa kedalam pedati.
Dan seketika juga Sida menjawat jawatan TPM pun berseru:"Lihatlah budak itu,dia bukan ditangkap tetapi untuk di amankan dan untuk di 'turning over' sebab budak itu adalah agen asing,agen Yahudi dan pengkhianat bangsa."
Tapi kali ini tak ramai dari perkumpulan PELEMBU yang bertepuk,lebih ramai yang kelihatan bercelaru dan terpinga.Suara ramai masih berdengung laksana lebah.Perlahan-lahan dengan muka merah padam,Sida yang menjawat jawatan TPM turun dari balai penghadapan.
Adapun menurut yang empunya hikayat,selepas hari itu Taming Tak Cukup Skru dikenali dengan gelaran Taming Budak Pintar.Cuma sehingga ke hari ini,kelibat Taming Budak Pintar ini tiada lagi kelihatan.Semenjak di igat oleh lelaki-lelaki sasa dari cawangan Serong Bertarung atau ringkasnya SB,tiadalah di ketahui akan untungnasib Taming Budak Pintar;adakah Taming Budak Pintar menurut nasib Hang Nadim,kata yang empunya hikayat,wallahu`allam bissawab,soalan anda tiada dapat dijawab.
*Hikayat ini tiada kena mengena dengan yang telah hidup mahupun yang masih mati adanya.




Monday, July 13, 2009

Berita Dari Malaysiakini




Tahan peguam: Suhakam adakan siasatan awam

Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) memutuskan untuk mengadakan siasatan awam terhadap penahanan lima peguam di luar balai polis Brickfields pada malam 7 Mei lalu.Keputusan tersebut dibuat dalam mesyuarat bulanan Suhakam hari ini. Lima peguam tersebut adalah dari pusat bantuan guaman Majlis Peguam.
Sehubungan itu, suruhanjaya tersebut telah melantik panel tiga anggota pesuruhjaya, yang dipengerusikan oleh Muhammad Shafee Abdullah, untuk mengendalikan siasatan terbuka tersebut.Dua lagi anggota panel tersebut ialah Datuk Dr Michael Yeoh dan Datuk Dr Denison Jayasooria.
Dalam satu kenyataan hari ini, Naib Pengerusi Suhakam, Tan Sri Panglima Simon Sipaun berkata, siasatan awam tersebut akan menentukan sama ada penahanan lima peguam tersebut melanggar peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan.Ia juga akan menentukan sama ada tindakan tersebut melanggar undang-undang yang menjamin hak peguam untuk menemui tahanan serta sama ada wujud justifikasi atau keperluan untuk menangkap peguam-peguam berkenaan mengikut Seksyen 27, Akta Polis 1967.
Lima peguam yang ditahan dalam satu perhimpunan di depan ibu pejabat polis daerah Brickfields pada 7 Mei lalu ialah Fadiah Nadwa Fikri, Murnie Hidayah Anuar, Puspawati Rosman, Ravinder Singh Dhalliwal dan Syuhaini Safwan - semuanya anggota pusat bantuan guaman Majlis Peguam.Semua mereka dibebaskan petang keesokannya.
Mereka ditahan pada hari persidangan DUN Perak dalam perhimpunan sekumpulan aktivis membantah penangkapan Wong Chin Huat, seorang jurucakap Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (Bersih), yang menganjurkan orang ramai memprotes persidangan itu dengan berpakaian hitam.Wong ditahan selepas melancarkan kempen "1Black Malaysia" dan ditahan reman selama tiga hari di balai polis tersebut.
Kelima-lima peguam itu ditahan sewaktu cuba mendapatkan akses untuk mewakili 15 lagi yang ditahan lebih awal pada malam perhimpunan nyalaan lilin tersebut di tempat yang sama.
Susulan penahanan mereka, Majlis Peguam memanggil mesyuarat agung tergempar minggu lalu sebagai tanda bantahan dan meluluskan usul mendesak peletakan jawatan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein dan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan.
Menurut satu kenyataan badan profesional tersebut petang ini, penafian hak guaman itu bercanggahan dengan Perkara 5(3) Perlembagaan Persekutuan.

Saturday, July 11, 2009

Stop Press


Saya menerima perkhabaran bahawa Penyair,Penggiat Teater,Budayawan dan Sasterawan tersohor Indonesia,WS Rendra,disaat ini sedang menanggung sakit kritikal (koma) di wad lantai 2 Rumah Sakit Persahabatan,Jakarta.
Penyair yang terkenal dengan julukan Burung Merak ini merupakan tokoh budayawan kontemporari yang begitu prolifiks.Karya-karya beliau,khususnya dari genre puisi digunakan untuk membela rakyat dan mereka yang terpinggir.Rendra konsisten didalam memperjuangkan suara rakyat.
Kekuatan Rendra ialah menggunakan mata penanya untuk membela apa yang dianggapnya ketidakadilan.Rendra tidak pernah mahu berkompromi dengan kezaliman dan kebejatan.
Semoga Allah SWT memberikan beliau kesihatan yang baik dan segera sembuh,insyaAllah.
Makna Sebuah Titipan
Sering kali aku berkata, ketika orang memuji milikku,bahwa :
sesungguhnya ini hanya titipan,
bahwa mobilku hanya titipan Allah
bahwa rumahku hanya titipan Nya,bahwa hartaku hanya titipan Nya,
bahwa putraku hanya titipan Nya,
tetapi, mengapa aku tak pernah bertanya,
mengapa Dia menitipkan padaku?
Untuk apa Dia menitipkan ini pada ku?
Dan kalau bukan milikku,
apa yang harus kulakukan untuk milik Nya ini?
Adakah aku memiliki hak atas sesuatu yang bukan milikku?
Mengapa hatiku justru terasa berat, ketika titipan itu
diminta kembali oleh-Nya?
Ketika diminta kembali,kusebut itu sebagai musibah
kusebut itu sebagai ujian,
kusebut itu sebagai petaka,
kusebut dengan panggilan apa saja untuk melukiskan
bahwa itu adalah derita.
Ketika aku berdoa,
kuminta titipan yang cocok dengan hawa nafsuku,
aku ingin lebih banyak harta,
ingin lebih banyak mobil,
lebih banyak popularitas,
dan kutolak sakit,
kutolak kemiskinan,
seolah semua “derita” adalah hukuman bagiku.
Seolah keadilan dan kasih Nya harus berjalan seperti
matematika:
aku rajin beribadah,maka selayaknyalah derita menjauh dariku,
dan nikmat dunia kerap menghampiriku.
Kuperlakukan Dia seolah mitra dagang,
dan bukan kekasih.
Kuminta Dia membalas “perlakuan baikku”,
dan menolak keputusanNya yang tak sesuai keinginanku,
Gusti, padahal tiap hari kuucapkan,
hidup dan matiku hanyalah untuk beribadah…
“ketika langit dan bumi bersatu, bencana dan keberuntungan sama saja”
~ WS Rendra

Friday, July 10, 2009

Damailah Kau Di Perbaringan Itu:Catatan Kecil Tentang Natrah

Maria Hertogh Atau Natrah Meninggal Dunia Di Belanda Pada Usia 72 Tahun
KUALA LUMPUR, 9 Julai (Bernama) -- Bertha Hertogh atau Natrah nama Islamnya pada satu ketika, dilaporkan meninggal dunia di kediamannya di Huijbergen, Belanda Rabu.

Beliau meninggal akibat leukemia pada usia 72 tahun, menurut Duta Malaysia di Belanda, Dr Fauziah Mohd Taib, menerusi e-mel kepada Bernama Khamis.Bertha menjadi isu di Singapura pada 1950, akibat perebutan terhadapnya antara ibu angkatnya Che Aminah dengan keluarga asal beliau yang berketurunan Belanda.

Bertha ketika itu berumur 13 tahun dan telah memeluk Islam dan bernikah gantung dengan seorang guru berusia 22 tahun bernama Mansor Adabi.Namun undang-undang British/Belanda tidak membenarkan wanita di bawah umur 18 tahun daripada berkahwin.

Natrah akhirnya diperintahkan supaya dipulangkan kepada ibu bapa kandung di Belanda.

Keputusan mahkamah itu menimbulkan kamarahan masyarakat Islam di Singapura, sehingga berlaku rusuhan yang dikenali sebagai Rusuhan Natrah.Dilaporkan seramai 18 orang terbunuh dan kira-kira 200 orang cedera dalam tragedi itu ketika mereka bertempur dengan tentera dan polis British, sehingga Singapura diletakkan di bawah perintah berkurung selama dua hari dua malam.

Dr Fauziah berkata Natrah akhirnya pulang ke Belanda, namun hati dan perasaannya masih melekat di Malaya, ketika itu.Natrah yang menggunakan nama Bertha pernah kembali ke rantau ini pada 1999 untuk penggambaran filem dokumentari mengenai dirinya oleh sebuah syarikat televisyen Belanda.

"Menurut Bertha, beliau hanya merasa bahagia ketika zaman kanak-kanaknya," kata Dr Fauziah.Sebuah filem mengenai Bertha arahan Ben Sombogaart dilaporkan akan dikeluarkan tahun depan.-- BERNAMA

Sekilas Sejarah Ringkas Natrah
1937 24 Mac Natrah dilahirkan di Tjimahi, Jawa, Indonesia dengan nama Bertha Hertogh atau Maria Huberdina Hertogh

Disember 1942 Bertha Hertogh diserahkan untuk dipelihara kepada Che Aminah Mohamad.Usia Natrah ketika itu 5 tahun. Ibunya Adeline dan neneknya Nor Louisenya menyerahkan Bertha dan Benny kepada Che Aminah tanpa pengetahuan bapanya Sarjan Adrianus Petrus Hertogh kerana telah ditawan tentera Jepun.

Che Aminah Mohamad atau Mak Minah seorang peniaga kain di Jawa yang berasal dari Kemaman , Terengganu . Menurut keterangan Natrah, Che Aminah bukan Babu atau pembantu rumah. Maria Hertogh diberi nama Natrah dan hidup dalam suasana dan pendidikan Islam.

15 November 1945 Che Aminah membawa Natrah balik ke Kampung Banggol, Kemaman, Terengganu melalui Singapura kerana orang Indonesia ketika itu meluap-luap membenci orang kulit putih yang dianggap bangsa penjajah.

1945 Bapa Natrah, Sarjan Hertogh dibebaskan selepas Hiroshima dan Nagasaki dibom dengan bom atom oleh Amerika. Dia balik ke Bandung ,Jawa dan mencari anaknya Natrah. Adeline dan Hertogh balik ke Belanda tanpa menemui Natrah. Usaha mencari diteruskan melalui teman-teman dan pegawai kerajaan Inggeris dan Belanda.

September 1949 Natrah ditemui oleh Arthur Locke, Penasihat British di Terengganu sewaktu pertunjukan senaman di padang Sekolah Perempuan Melayu Chukai.

19 Ogos 1949 polis Semarang memberitahu Andrianus, Natrah berada di Kemaman.

12 April 1950 Che Aminah membawa Natrah ke Singapura atas perancangan dan muslihat Sarjan Hertogh.

22 Mei 1950 Ketua Hakim Mahkamah mengarahkan Natrah diletakkan di bawah Jabatan Kebajikan Masyarakat, Singapura

24 April 1950 Natrah dihantar ke Girls Homecraft Centre, York Hill,Singapura

28 April 1950 Che Aminah membuat rayuan untuk mendapatkan balik hak penjagaan terhadap Natrah melalui peguambela Encik Ahmad Ibrahim daripada syarikat peguam S.C. Goho & Co.

19 Mei 1950 peguambela Encik Ahmad Ibrahim menghujah di mahkamah bahawa Che Aminah Mohamad berhak menjadi penjaga Natrah. Profesor Dr. Ahmad Ibrahim menjadi protaganis dan antara tokoh yang amat dihormati dalam kes Natrah di Singapura.

28 Julai 1950 Che Aminah menang kes rayuannya. Natrah dikeluarkan daripada York Hill

1 Ogos 1950 kerana takut peristiwa berulang ,Natrah dikahwinkan dengan Cikgu Mansor Adabi secara nikah gantung di rumah bapa angkat Mansor Adabi iaitu En. M.A.Majid di 139, Seranggoon Road, Singapura. Ketika ini Natrah berusia 13 tahun tetapi susuk tubuhnya besar. Usia Mansor Adabi 22 tahun. Dalam Undang-Undang Syariah Islam ,perempuan umur 13 tahun dibenarkan kahwin sebagaimana isteri Nabi Muhamad , Siti Aisyah.

2 Disember 1950 Ketua Hakim mengeluarkan perintah yang ketiga untuk didengar di mahkamah tentang kesahihan perkahwinan dan hak penjagaan Natrah.Mengikut undang-undang Belanda, seorang anak yang berusia 16 tahun ke bawah, bapanya berhak menentukan kehidupannya. Pendakwa berhujah sama ada Natrah berhak dikahwinkan dan terus menganut agama Islam ataupun tidak.
Mahkamah memutuskan, selagi tidak mencapai umur 18 tahun ke atas, hanya penjaga yang berhak ke atasnya. Mahkamah tidak menyebut ibubapa tetapi penjaga. Tiba-tiba daripada isu agama bertukar bertukar kepada isu jagaan.

Dalam kes Natrah ini, mahkamah mengakui Natrah secara rela tanpa dipaksa oleh sesiapa hendak meneruskan kehidupan sebagai seorang muslim. Mahkamah mengatakan pula, siapa yang boleh menafikan hak Natrah daripada didedahkan kepada agama Kristian ? Bapanya lebih berhak ke atasnya.

12 Disember 1950 Hakim memberikan keputusan - Natrah mesti dikembalikan kepada ibu bapa kandungnya di Belanda.Bapanya diberi hak dalam menentukan agama anaknya. Natrah telah dihantar pulang ke Belanda, dan seterusnya dipaksa menjadi Kristian.

12 Disember 1950 Rusuhan Natrah berlaku kerana masyarakat Islam di Singapura dan Tanah Melayu kecewa Natrah akan dimurtadkan.

13 Disember 1950 Natrah dan ibu kandungnya meninggalkan Lapangan Terbang Kallang , Singapura menuju Belanda dengan kapal terbang KLM. Ada protes orang Islam di Karachi , Pakistan yang bersimpati dengan Natrah.

15 Disember 1950 Natrah sampai di Lapangan Terbang Sciphol, Amsterdam, Belanda; disambut oleh lebih 4000 orang Kristian Belanda beserta sorakan selamat datang dan sepanduk 'Welcome Back Bertha'. Mereka dari 'Bertha Hertogh Comittee' yang dibentuk oleh bapanya , Sarjan Hertogh.

Di rumahnya di Bergen Op Zoom, kehidupan Natrah sentiasa dikawal ketat oleh polis Belanda. Dia pernah bertanya tentang 'Di mana masjid di Bergen Op Zoom ?'. Natrah minta sejadah, bertanyakan khiblat dan tak lupa sembahyang 5 kali sehari .Ingatannya kepada Mansor Adabi tidak pernah padam terhadap suaminya itu.
Januari 1952 Mansor Adabi menerima surat daripada seorang pemuda Belanda bernama JC Vermeulen tentang kehidupan Natrah. JC Vermeulen adalah pedagang import-eksport Belanda.

9 Januari 1951 Surat 1 daripada Mansor Adabi kepada Natrah dalam tulisan Jawi, berbahasa Melayu.

10 Januari 1951 Surat 2 daripada Mansor Adabi kepada Natrah, antaranya menceritakan nasib Karim Ghani yang masih ditahan.

17 September 1951 Surat daripada Mansor Adabi kepada Natrah.

Mac 1953 Surat pertama daripada Natrah kepada Mansor Adabi dalam tulisan rumi berbahasa Melayu-Indonesia. Dia telah menjadi Kristian Katholik dan minta Mansor Adabi jangan menulis kepadanya lagi. Natrah menggunakan nama asalnya 'Bertha Hertogh.

25 Januari 1953 Surat Mansor Adabi kepada Natrah .
20 Julai 1953 Surat Natrah melalui JC Vermeulen disampaikan kepada Mansor Adabi.

1954 Mansor Adabi berpatah arang dan berkahwin dengan anak muridnya Zaiton Jahuri.Mansor Adabi menghantar kad undang perkahwinan kepada JC Vermeulen. Natrah yang mengetahui hal itu sangat kecewa. Kekecewaan itu dicurahkan kepada temannya Johannes Gerrit Vermeulen. Antara murid Mansor Adabi ialah Datuk Abdul Aziz Abdul Rahman, bekas pengarah MAS.

26 Januari 1956 Telegram daripada JC Vermeulen kepada Mansor Adabi menyatakan Natrah ingin kembali bersama Mansor Adabi di Malaya.

20 April 1956 Natrah berkahwin dengan Johan Gerardus Wolkenfelt, seorang askar ketika Natrah berumur 18 tahun. Umur Wolkenfelt 21 tahun. Wolkenfelt berhenti menjadi askar dan menjadi tukang kayu.

15 Februari 1957 Natrah bersalin anak lelaki pertama. Natrah mendapat 10 orang anak. Nama anaknya Silvija, Carolien, Frans, Marlies, Theo, Huub, Rinie, Marjoline , Hands dan Paul.

20 Januari 1959 Surat daripada Mansor Adabi kepada Natrah menceritakan dia sudah berkeluarga.

3 Februari 1959 Surat Natrah kepada Mansor Adabi. Semua surat-surat Mansor Adabi tersimpan dalam fail 'Personal - Mansor Adabi' di Arkib Perbandaran Bergen op Zoom, Belanda.

25 November 1975 Televisyen Belanda NRVC meriwayatkan kembali kisah hidup Natrah dalam filem dokumentari The Time Just Stood Still selama 20 minit. Natrah, Wolkenfelt dan Mansor Adabi turut dijemput diwawancara dalam dokumentari itu. Ketika itu Natrah telah mempunyai 10 orang anak. Sedangkan Mansor Adabi sebagai seorang guru dan peguam.

16 Ogos 1976 Natrah didakwa di mahkamah atas tuduhan cuba membunuh suaminya JG Wolkenfelt . Dia dibebaskan atas simpati hakim terhadap latar belakang hidupnya. Natrah dan Wolkenfelt bercerai. Mulanya dia merancang bubuh racun berwarna biru - tak berjaya. Kemudian dia berpakat dengan temannya Tom Ballermans dan Adrie Jansen dan membeli sepucuk pistol revolver. Anaknya Corie menyedari rancangan bunuh itu, dilapor kepada polis dan Natrah ditangkap.

26 Disember 1976 Natrah dilaporkan sakit jiwa oleh Utusan Malaysia. Tetapi hal ini dinafikan oleh anak-anak Natrah.

1976 Che Aminah meninggal dunia di Chukai, Terengganu ketika berusia 70an

Disember 1979 Natrah berkahwin dengan Tom Ballermans - lelaki yang selalu datang ke Cafe Natrah dan yang dikatakan bersepakat dengan Natrah untuk membunuh suaminya JG Wolkenfelt. Tom membeli rumah di Ossendrecht , Belanda kira-kira 12 km dari Bergen Op Zoom, Belanda.

1983 Natrah bercerai dengan Tom Ballermans.
1984 Natrah masuk hospital kerana sakit jantung. Tubuhnya semakin gemuk secara mendadak.

15 September 1984 Natrah meninggalkan Belanda ke Amerika Syarikat mencari kehidupan baru bersama Ben Pichel dan hidup tanpa kahwin hingga ...? Ben Pichel ialah seorang lelaki Indonesia berasal dari Jakarta dan bekerja di pasar-pasar malam di Belanda dahulu. Ben kemudian mendapat taraf warganegara Amerika Syarikat.
Natrah tinggal di Nevada, tengah Amerika Syarikat dan meninggalkan anak-anaknya di Belanda. Dia pernah bekerja sebagai tukang masak dan pengemas bilik hotel dan motel. Kemudian dia bekerja sebagai pencuci rumah dan bangunan.
Natrah hidup dalam keadaan tersiksa jiwa dan raga, kehilangan orang-orang yang disayangi. Kisah ini diabadikan dalam buku 'Tragedi Natrah' dan 'Maria Hertogh riots' di Singapura dan perpustakaan utama di Belanda.
9 Julai 2009 Maria Bertha Hertogh meninggal dunia kerana barah leukimia dalam usia 72 tahun di Huijjerbergen Belanda.
Kisah Tragedi Natrah yang menyayat hati ini sudah saya dengar sedari kecil lagi.Arwah Nenek dan Mak pernah menceritakannya.Memang saya dengar dan hayati cerita itu dengan hati yang sayu namun pada masa yang sama,terpendam rasa benci yang amat mendalam terhadap penjajah dan penjajahan.
Saya tidak ingat samaada kisah Natrah ini ada tercatat di dalam buku teks matapelajaran sejarah sewaktu bersekolah dahulu;tetapi sewaktu memasuki Fakulti Undang-undang UM,kami diwajibkan membaca penghakiman bertulis Hakim Brown didalam kes In Re Maria Hertogh untuk matapelajaran Family Law.
Saya masih teringat ketika membaca dan (cuba) memahami ratio decidendi penghakiman tersebut,saya sengaja membiarkan imaginasi saya terbang bebas kembali ke tahun 1950-an-membayangkan bagaimana reaksi,strategi dan tentunya rataptangis dan kesedihan yang memanjang watak-watak di dalam saga ini seperti Natrah sendiri,Ibu Aminah,Mansor Adabi,Almarhum Professor Ahmad Ibrahim dan seluruh umat Islam ketika itu.
Sengaja saya biarkan imaginasi saya berkelana ke Singapura sehingga seolah-olah ternampak sosok Dr.Burhanudin Al-Helmy dan rakan-rakannya (termasuk Pak Samad Ismail) mengembeling kekuatan massa bagi menyelamatkan akidah seorang muslimat yang bernama Natrah dan sekaligus mempertahankan maruah orang Melayu vis-a-vis Islam itu sendiri.Dalam khayalan saya ternampak ribuan umat Islam berarak dan bertembung dengan pasukan keselamatan-budak suruhan-Inggeris (mungkinkah yang menyurai dan menembak massa yang berhimpun menentang keputusan Mahkamah Inggeris itu terdiri dari anggota polis penjajah yang berbangsa Melayu dan beragama Islam?).
Sebenarnya,teman-teman yang setahun dihadapan saya,maksudnya senior saya di fakulti cukup beruntung kerana Allahyarham Prof.Ahmad Ibrahim memberikan kuliah tentang pengalaman mengendalikan kes Natrah tersebut;malah Allahyarham Mansor Adabi juga di jemput khusus dari Singapura untuk menceritakan pengalaman beliau.Malangnya di tahun saya,tidak ada lagi program sedemikian.
Sememangnya kisah Natrah adalah tragedi yang memilukan.Natrah dan Mansor Adabi bukan sekadar cinta biasa tetapi cinta yang ditakdirkan untuk berpisah angkara penjajah.Antara kasihsayang Ibu Aminah dan anaknya Natrah,mereka terpisah kerana pengadilan songsang penjajah dan kerana sikap perkauman (bigotry) Orang Putih dengan anak tanah jajahan.
Ianya tidak ada kena mengena dengan keadilan atau peraturan undang-undang.Kesemua yang berlaku ialah kerana Pengadilan Putih yang tidak akan memberika muka kepada anak jajahan.
Natijahnya,seorang Natrah,seorang Maria Hertogh,sehingga ke akhir hayatnya menanggung derita.Derita seorang perempuan yang dicipta oleh penjajah.Jika Natrah itu Melayu,Pengadilan Putih tidak akan membuat penghakiman sebegitu rupa dan sejijik itu.
Dan saya kira Tragedi Natrah ini memberikan inspirasi kepada pengarang tersohor dari Indonesia,Pramoedya Ananta Toer menukilkan kisah yang sama didalam magnum opusnya,Bumi Manusia.Kisah percintaan penuh tragis diantara Minke dan Annelis yang akhirnya dipisahkan oleh Pengadilan Putih Belanda di lakarkan dengan penuh sendu oleh Pramoedya (sila baca tulisan/entri saya yang terawal didalam blog ini di bawah tajuk Arus Balik:Mengingati Pak Pram) begitu bersamaan dengan pengalaman Natrah dan Mansor Adabi.
Saya bertanyakan isteri,apakah salah jika saya menitipkan al-Fatihah kepada Natrah?Ya,kepada saya Natrah dengan pengalaman hidup yang begitu mencabar dan penuh tragis yang tentunya tidak dipintanya,tidak salah untuk saya titipkan doa dan sedekah al-Fatihah.Bukankah Natrah asalnya seorang muslimat yang taat?
Damailah engkau disana.Moga-moga kau mendapat mengecap kebahagian dan ketenangan abadi.Moga-moga tiada lagi duka dan lara dan kesakitan dan moga-moga terhapus segala penderitaanmu.Kau berhak menikmati kebahagian,maka mimpi indahlah engkau.Aku doakan jasadmu mendapat ketenangan abadi.Al-Fatihah.